لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان آلات موسیقی را در کابل آتش زدند


وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان می‌گوید که سامان و آلاتی که برای "موسیقی و ترویج فساد" کاربرد داشت، در کابل آتش زده شد.

این وزارت امروز چهارشنبه ۱۹ جولای (۲۸ سرطان) با نشر اعلامیه‌ای گفته است: "این ابزارآلات که در چند ماه اخیر از برنامه‌های بداخلاقی در شهر کابل و برخی ولایات جمع آوری شده بود و عامل به بیراهه‌رفتن جوانان ما و تخریب جامعه بود، طبق حکم شریعت تخریب و از بین رفت".

بر اساس تصاویری که این وزارت نشر کرده، در بین این ابزارآلات طبله، لودسپیکرهای کلان، کست و برخی دیگر آلات موسیقی دیده می‌شود.

طالبان می‌گویند که اسلام موسیقی را حرام پنداشته است. موسیقی که در ۲۰ سال دوره جمهوریت در افغانستان دوره شگوفایی خود را طی می‌کرد، با شروع حاکمیت مجدد طالبان حرام و ممنوع اعلام شد و دروازه‌های نهادهای آموزشی موسیقی هم بسته شدند.

پیش از این، شورای جهانی موسیقی به دنبال ممنوعیت طالبان بر موسیقی در افغانستان، این اقدام را "نسل‌کشی فرهنگی" توصیف کرده و با نشر اعلامیه‌ای گفته بود که این گروه می‌خواهد دوباره مردم افغانستان را به یک "ملت خاموش" مبدل کند.

همچنان پس از مسلط شدند مجدد طالبان در اگست ۲۰۲۱،‌ بسیاری هنرمندان افغان یا مجبور به ترک کشور شان شدند و یا به دلیل مقررات سختگیرانهٔ طالبان مجبور شدند زندگی هنری شان را کنار بگذارند.

حکومت این گروه حتا به سالون‌های عروسی هشدار داده است که اجازه ندارند در محافل موسیقی پخش کنند.

پیش از این، ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی نشر شده بود که طالبان افرادی را به جرم نواختن موسیقی در برخی ولایات تنبیه بدنی می‌کند و وسایل آنان را از بین می‌برند.

حکومت طالبان همچنان ریاست موسیقی را که در سال ۱۳۶۱ خورشیدی در چوکات وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان تاسیس شده بود، منحل کرده است.

چندی پیش، فرهاد دریا، آوازخوان مشهور افغان در گفتگویی با صدای امریکا گفته بود که مخالفت طالبان با موسیقی بازتاب‌ دهندهٔ ترس این گروه از قدرت هنر است و این گروه نمی‌توانند موسیقی افغانستان را نابود کند.

تحت حاکمیت قبلی طالبان از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ ، نیز این گروه ممنوعیت کامل بر موسیقی وضع کرده بود.

افراد طالبان در آن زمان در محلات تلاشی نوارهای موسیقی را از موترها ضبط می‌کردند و می‌شکستند و اشخاصی را که به موسیقی گوش می‌دادند، مجازات می‌کردند.

XS
SM
MD
LG