لینک های دسترسی

Breaking News

برنامه جهانی غذا: ۱۵ میلیون افغان هر شب گرسنه می‌خوابند


برنامه جهانی غذا می‌گوید که دهه‌ها جنگ، شرایط بد اقتصادی و تغییرات اقلیمی تاثیر ناگوار بر زندگی افغان‌ها داشته و ۱۵ میلیون افغان را مجبور کرده است که هر شب گرسنه بخوابند.

برنامه جهانی غذا روز یکشنبه ۱۷ سپتمبر (۲۶ سنبله) در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که به دلیل بحران کمبود شدید بودجه، این اداره مجبور شده است که کمک‌های خود را به میلیون‌ها افغان نیازمند متوقف کند.

این ادارهٔ ملل متحد گفته است: "برنامه جهانی غذا پیش از پایان فصل زمستان به یک میلیارد دالر نیاز دارد تا میلیون‌ها خانواده را از زمستان سخت افغانستان نجات دهد."

برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد در آغاز ماه جاری گفته بود که به دلیل کمبود کمک‌های جامعه بین المللی، کمک‌ها به افغان‌های نیازمند را کاهش داده و در حال حاضر این اداره تنها به سه میلیون نیازمند در ماه کمک فراهم می‌تواند.

به گفتۀ برنامه جهانی غذا، این اداره در افغانستان مجبور شده که در ماه سپتمبر دو میلیون نفر دیگر مواجه با گرسنگی را از فهرست کمک‌های مواد غذایی حذف کند، این رقم تعداد مجموعی کسانی را که در سال جاری از حمایت برنامه جهانی غذا محروم می‌شوند، به ۱۰ میلیون نفر می‌رساند.

رییس برنامه جهانی غذا در افغانستان به تاریخ ۱۳ سپتمبر (۲۲ سنبله) گفت که زمان آن فرا رسیده است که قبل از آغاز زمستان به خانواده‌های نیازمند افغان کمک صورت گیرد.

او گفت: "فصل زمستان در افغانستان به سرعت در حال آمدن است، به دلیل کمبود منابع مالی این برنامه در حال حاضر نمی‌تواند کمکی به آنها [خانواده‌های نیازمند] کند و در فصل زمستان آینده راه‌های منتهی به مناطق آنها به دلیل بارندگی مسدود خواهد شد."

شاو وی لی در پیام ویدیویی به خانواده‌ها هشدار داد که به دلیل گرسنگی و زمستان شدید از آن روستاها نقل مکان کنند.

او گفت: "بسیاری از مردم مجبور خواهند شد به دلیل زمستان سخت خانه‌های خود را ترک کنند، زیرا تمام روستای آنها از روند دریافت کمک‌ها محروم می‌ماند. کسانی که بیشتر با مشکل مواجه خواهند شد، زنان و کودکان اند."

به گفتۀ رییس دفتر برنامه جهانی غذا در افغانستان، جنگ بیش از ۴۰ سال در این کشور و وضعیت بد اقتصادی و بحران اقلیمی زندگی افغان‌ها را بیش از پیش تلخ کرده است.

او گفت: "برنامه جهانی غذا برای کمک به ۲۱ میلیون نفر در افغانستان که نمی‌دانند وعده غذایی بعدی خود را از کجا به دست خواهند آورد، به یک میلیارد دالر نیاز دارد."

برنامه جهانی غذا گفته است که طی ۶۰ سال گذشته که این اداره در افغانستان کار می‌کند، برای نخستین بار است که با ۶۰ درصد کسری بودجه مواجه شده است.

در آغاز سال روان میلادی، پس از کاهش کمک‌های بشردوستانه به افغانستان توسط جامعه جهانی، سازمان ملل متحد مجبور شد تا درخواست ۴.۶ میلیارد دالری خود را از جامعه جهانی بازنگری کند و حدود یک‌ونیم میلیارد دالر آن را کم کند، با آنهم جامعه جهانی هنوز این پول را برای این سازمان فراهم نکرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG