لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: در حاکمیت طالبان ۳۴ میلیون افغان زیر خط فقر زندگی می‌کنند


ملل متحد امروز ۱۸ اپریل (۲۹ حمل) گفت که پس از سقوط جمهوریت و تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان، شمار افغان‌هایی که زیر خط فقر زندگی می‌کنند دو برابر شده و به ۳۴ میلیون نفر رسیده است.

پس از سقوط جمهوریت در سال ۲۰۲۱، اکثر کمک‌های خارجی به افغانستان متوقف و بحران شدید بشری دامنگیر این کشور شد.

برنامهٔ انکشافی ملل متحد (UNDP) ارزیابی تازه‌اش از سال ۲۰۲۲ را نشر کرد که بر اساس آن تخمین شده است که ۳۴ میلیون افغان زیر خط فقر زندگی می‌کردند.

این رقم افزایش ۱۵ میلیونی را در مقایسه با سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد؛ آخرین سالی که حکومت به حمایت غرب در این کشور حکمروایی داشت.

احصاییهٔ تازه در مورد افغانستان وجود ندارد، اما ملل متحد تخمین نفوس ۴۰ میلیونی در این کشور را به کار برده است که بر اساس آن سنجش شده است که ۸۵ در صد جمعیت این کشور اکنون زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

در گزارش برنامهٔ انکشافی ملل متحد آمده است که برخی از شهروندان افغانستان مجبور شده اند خانه‌ها، زمین‌ یا دیگر دارایی‌های شان را بفروشند تا پول به دست بیاورند و شماری دیگر از روی مجبوریت کودکان شان را به کار گماشته یا دختران کم‌سن شان را به ازدواج داده اند.

بر اساس معلومات ماموریت ملل متحد در افغانستان، این سازمان بین‌المللی از ماه دسمبر سال ۲۰۲۱ تا جنوری ۲۰۲۳ میلادی ۱.۸ میلیارد دالر پول نقد را به افغانستان انتقال داده است.

از این پول برای پرداخت معاشات کارمندان و مصارف عملیاتی ملل متحد استفاده شده و همچنان تزریق این پول نقد با اقتصاد در حال سقوط افغانستان نیز کمک کرده است.

طالبان در ماه اپریل کار زنان در ادارات مرتبط به ملل متحد را منع کردند و پیش از آن،‌ در ماه دسمبر سال گذشته میلادی، زنان افغان را از کار در سازمان‌های غیرحکومتی داخلی و خارجی منع کرده بودند.

طالبان سپس به زنان اجازه دادند در بخش صحت کار کنند، اما ملل متحد می‌گوید که پس از این اقدام طالبان، ۱۵۰ سازمان غیر دولتی و موسسهٔ خیریهٔ خارجی فعالیت‌های شان را قسماً یا کاملاً در افغانستان متوقف کردند.

ملل متحد هشدار داد که اگر میزان معاونت‌‌های ملل متحد به افغانستان کاهش یابد، انتقال پول نقد به این کشور نیز کاهش خواهد یافت.

ملل متحد در سال ۲۰۲۳ خواستار ۴.۶ میلیارد دالر کمک برای افغانستان شده، اما تا اکنون تنها پنج در صد این مقدار جمع آوری شده است.

عبدالله الدرداری، رییس برنامهٔ انکشافی ملل متحد برای افغانستان با نشر اعلامیه‌ای گفت که اگر امسال کمک‌های خارجی کاهش یابد، افغانستان از پرتگاه سقوط خواهد کرد.

هبت الله اخندزاده، رهبر طالبان در یک پیامی به مناسبت عید فطر گفته است که "آبادی افغانستان مسوولیت خود افغان‌ها می‌باشد، باید از دیگران امید نداشته باشیم".

این درحالی است که سازمان بین‌المللی کار یک ماه پیش گزارش داد که پس از مسلط شدن طالبان، میزان اشتغال زنان در افغانستان در ربع چهارم سال ۲۰۲۲ میلادی ۲۵ درصد و میزان اشتغال مردان نیز در همین مدت هفت درصد کاهش داشته است.

XS
SM
MD
LG