لینک های دسترسی

Breaking News

مودی: در سفر به وارسا و کیف برای ختم جنگ روسیه-اوکراین تلاش می‌کنم


صدر اعظم هند روز چهارشنبه وارد پولند شد و قرار است روز جمعه به اوکراین سفر کند.
صدر اعظم هند روز چهارشنبه وارد پولند شد و قرار است روز جمعه به اوکراین سفر کند.

نرندرا مودی، صدر اعظم هند، روز چهارشنبه ۲۱ اگست (۳۱ اسد) گفت که در سفر به پولند و اوکراین برای یافتن راه حل صلح‌آمیز برای جنگ میان روسیه و اوکراین تلاش خواهد کرد.

مودی نخستین صدر اعظم هند است که به اوکراین سفر می‌کند و نیز نخستین صدر اعظم هند است که در نزدیک به نیم قرن گذشته از پولند دیدن می‌کند. پولند عمده‌ترین مسیر رهبران جهان برای سفر به اوکراین است.

صدر اعظم هند روز پنجشنبه با دونالد تسک، صدر اعظم و آندری دودا،‌ رییس جمهور پولند و نیز شهروندان هند مقیم آن کشور دیدار خواهد کرد.

مودی در آستانهٔ ورود به پولند در یک پیام ایکس نگاشت: "این سفر به تقویت دوستی هند-پولند افزوده و مردم هر دو کشور از آن سود خواهند برد."

صدر اعظم هند پس از سفر به پولند، روز جمعه به اوکراین رفته و با ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور آن کشور دیدار خواهد کرد. چند هفته پیش زیلینسکی از سفر مودی به مسکو به شدت انتقاد کرده بود.

مودی در ماه جولای با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، در حالی ملاقات کرد که یک روز پیش از این دیدار، روسیه حملات گستردهٔ راکتی را بر اوکراین انجام داد که یکی از این راکت‌ها بر یک شفاخانهٔ اطفال در کیف اصابت کرد و سبب تلفات غیرنظامیان شد.

پوتین به اریه نهم جولای ۲۰۲۴ از مودی در قصر کرملین با گرمی پذیرایی کرد.
پوتین به اریه نهم جولای ۲۰۲۴ از مودی در قصر کرملین با گرمی پذیرایی کرد.

هرچند مودی در آن زمان گفت که مرگ کودکان برایش دردناک است، اما نشر تصاویر وی که پوتین را گرم در آغوش می‌کشد، با انتقادهایی دنبال شد.

منوج جوشی، تحلیلگر مقیم دهلی جدید به صدای امریکا گفت: "بازتاب سفر روسیه خوب نبود. پس، تلاش برای رفتن به اوکراین برای نشان دادن این است که هند تنها موضع منفعل نگرفته و بلکه برای حل منازعه می‌خواهد فعالانه تلاش کند."

صدر اعظم هند کوشیده است که در جریان جنگ اوکراین، توازن شکنند را حفظ کرده و هم روابط تاریخی خود را با روسیه گرم نگه‌دارد و همزمان مشارکت را با کشورهای غربی حفظ کند.

حکومت هند تهاجم روسیه را بر اوکراین تقبیح نکرده و در عوض هر دو طرف را به حل اختلافات شان از ورای تفاهم ترغیب کرده است.

پیش از آغاز سفر به پولند و اوکراین، مودی با نشر بیانیه‌ای گفت: "به صفت یک دوست و شریک، آرزومند برگشت فوری صلح و ثبات در منطقه استیم."

زیلنسکی روز دوشنبه گفت که در جریان دیدار وی با مودی "شماری اسناد" نیز امضا خواهند شد، اما جزییات بیشتری در این زمینه ارایه نکرد.

مودی و زیلینسکی پیش از این در ماه جون و در حاشیهٔ نشست جی۷ در ایتالیا دیدار کرده بودند.

پیش از سفر مودی به پولند و اوکراین، وزارت خارجهٔ هند با نشر بیانیه‌ای گفت که دهلی جدید "روابط فعال و مستقل" با روسیه و اوکراین داشته و برای حمایت از مذاکرات صلح آماده بوده است.

جوشی گفت: "هند اعتبار زیادی نزد روسیه دارد. بنابراین، آرزو می‌رود که این کشور بتواند نوعی نقش میانجی را بازی کرده و مسایل را به گونهٔ مستقیم با روسیه مطرح کند."

سفر مودی به اوکراین به عنوان اقدامی برای حفظ توازن روابط این کشور با غرب نیز پنداشته می‌شود.

پس از سفر مودی به روسیه، وزارت خارجهٔ ایالات متحده گفت که نگرانی خود را به خاطر روابط مسکو و دهلی جدید با هند در میان گذاشته است. واشنگتن ابراز امیدواری کرد که مودی در سفر به مسکو، پوتین را ترغیب کند که به منشور سازمان ملل متحد پابند باشد.

گروه

XS
SM
MD
LG