لینک های دسترسی

Breaking News

مودی به پوتین: مرگ کودکان بی‌گناه بسیار دردناک است، جنگ راه حل مشکلات نیست


رییس جمهور روسیه از صدر اعظم هند در اقامتگاه شخصی خود نیز پذیرایی کرد
رییس جمهور روسیه از صدر اعظم هند در اقامتگاه شخصی خود نیز پذیرایی کرد

نرندرا مودی، صدر اعظم هند، روز سه شنبه نهم جولای (۱۹ سرطان) در سفر به مسکو و دیدار با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، گفت که مرگ کودکان بی‌گناه در جنگ، درگیری یا حملات تروریستی بسیار دردناک است.

مودی در حالی این مطلب را بیان کرد که ساعاتی پیش از رسیدن وی به روسیه، نظامیان روسی یک شفاخانهٔ اطفال را در شهر کیف، پایتخت اوکراین، آماج حملات قرار دادند که در آن چندین نفر به شمول کودکان کشته و زخمی شدند.

مودی گفت: "در مورد مسایل مختلف صحبت کردیم. خرسندم که در مورد اوکراین، ما هر دو دیدگاه‌های خود را آزادانه و با جزییات مطرح کردیم."

صدر اعظم هند در صحبت با رییس جمهور ولادیمیر پوتین که جریان آن به گونهٔ زنده در تلویزیون‌های روسیه پخش می‌شد، خطاب به پوتین گفت که راه حل جنگ در اوکراین را در میدان نبرد نمی‌توان جستجو کرد. او گفت: "باید صلح را از ورای گفتگو دریابیم."

پوتین که در ابتدا سخنرانی کرد، ضمن تمجید از "مشارکت استراتیژیک ویژهٔ" هند و روسیه، از تلاش‌های مودی برای یافتن راه حل صلح آمیز برای مشکلات بسیار حاد، از جمله بحران اوکراین، قدردانی کرد.

در حالیکه شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد حملات اخیر روسیه بر اوکراین که منجر به کشته شدن ۴۱ نفر و زخمی شدن بیش از ۱۷۰ نفر دیگر شد، جلسهٔ اضطراری برگزار می‌کند، مسکو بدون ارایهٔ مدارک ادعا کرده است که دستگاه ضد راکت نیروهای اوکراینی شفاخانهٔ کودکان کیف را هدف قرار داده است، نه نظامیان روسی.‌

پوتین در حالی از صدر اعظم هند برای گفتگوها در مورد تعمیق روابط دوجانبه در کرملین میزبانی می‌کند که ایالات متحده یک روز پیش از سفر مودی به مسکو، در خصوص نزدیکی و تعمیق روابط دهلی جدید با مسکو ابراز نگرانی کرد.

هند به یک شریک بسیار مهم برای روسیه مبدل شده است، زیرا پس از تهاجم تمام عیار نظامیان روسی بر اوکراین در فبروری ۲۰۲۲، روسیه با تحریم‌های شدید و فزایندهٔ غرب روبرو شده است. مسکو تلاش دارد تا تجارت خود را به سمت کشورهایی مانند هند سمت و سو داده و نشان دهد که تحریم‌های غرب بر روسیه ناکام بوده است.

هند نیز به نوبهٔ خود از انتقاد مستقیم از روسیه به خاطر تهاجم بر اوکراین پرهیز کرده و در عوض مسکو و کیف را به حل این معضل از ورای گفتگو ترغیب کرده است. هند همچنین تجارت خود را با روسیه افزایش داده است، طوریکه خریداری نفت روسیه از سوی هند اکنون به سطح بی‌پیشینه رسیده است.

قدرت‌های غربی نیز در سال‌های اخیر روابط خود را با هند تقویت کرده اند تا از آن طریق در برابر نفوذ فزایندهٔ چین در حوزهٔ آسیا-اقیانوسیه مقابله کرده و در عین حال دهلی جدید را زیر فشار قرار داده اند تا ازروسیه فاصله بگیرد.

این مطلب بر بنیاد گزارش‌های خبرگزاری‌های رویترز و فرانس‌پرس نگاشته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG