لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: بیش از ۱۶هزار مهاجر افغان در کشورهای همسایه و عرب زندانی اند


مقامات طالبان می‌گوید که در حال حاضر ۴۰۰۰ شهروند افغانستان در ایران زندانی اند
مقامات طالبان می‌گوید که در حال حاضر ۴۰۰۰ شهروند افغانستان در ایران زندانی اند

وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان می‌گوید که بیش از ۱۶هزار شهروند افغان در زندان‌های کشورهای همسایه و عرب به سر می‌برند.

محمودالحق احدی، رییس پلان و پالیسی این وزارت، روز یکشنبه ۱۱ اگست (۲۱ اسد) در برنامه حسابدهی حکومت طالبان در کابل به خبرنگاران گفت که در یک سال گذشته وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان با سایر نهادها توانسته اند پنج‌هزار و ۷۶۶ مهاجر افغان را از زندان‌های پاکستان و ترکیه آزاد و به افغانستان برگرداند.

اما او واضح نساخت که چه تعداد از زندان‌های پاکستان و چه تعداد دیگر از زندان‌های ترکیه آزاد شده اند.

همچنان به گفتۀ احدی، بیش از چهارهزار مهاجر افغان نیز با دوسیه‌های نسبتی شان از زندان‌های ایران به حکومت طالبان سپرده شده اند و تلاش‌ها برای انتقال سایر زندانیان افغان از ایران نیز ادامه دارد.

احدی گفت: "در پاکستان در حدود هفت‌هزار و ۵۰۰ زندانی داریم، در کشور ایران در حال حاضر تا ۴۰۰۰ زندانی داریم، در یک سال گذشته تقریباً ۴۰۰۰ زندانی از ایران انتقال شده، تعدادی هم آزاد شده و دوسیه ۴۰۰۰ زندانی به افغانستان انتقال شده است."

این در حالی است که حمدالله فطرت، معاون سخنگوی حکومت طالبان روز سه شنبه گذشته از ایران خواست که زندانیان افغان، به شمول افغان‌های محکوم به اعدام، را به افغانستان تحویل دهد.

حکومت‌های ایران و افغانستان در مورد مسایل مربوط به زندانیان چندین بار بحث و گفتگو کرده اند و قبل از حاکمیت مجدد طالبان در افغانستان، توافقنامه‌ای بین این کشورها برای تبادلهٔ زندانیان نیز امضا شده بود که بر اساس آن، ایران شماری از زندانیان افغان را مسترد کرد.

علاوه بر این، گفتگوها میان ایران و افغانستان در مورد سرنوشت افغان‌های محکوم به اعدام در ایران پس از سقوط نظام جمهوریت و حاکمیت دوبارۀ طالبان نیز ادامه یافته است.

بر اساس آماری که وزارت خارجه حکومت طالبان ارایه کرده است، ۲۰۰ شهروند افغانستان در ایران به اعدام محکوم شده اند. همچنان این وزارت گفته که با جانب ایران به تفاهم رسیده تا جزای اعدام این محکومین تطبیق نشود.

مقامات وزارت داخله و قوه قضاییه ایران گفته اند که در حال حاضر پنج‌هزار و ۳۹۹ شهروند افغانستان در زندان‌های مختلف این کشور به دلیل ارتکاب جرایم گوناگون زندانی اند.

ارقام کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان نشان می‌دهد که در حال حاضر ۴.۵ میلیون مهاجر افغان با اسناد قانونی مهاجرت، ویزۀ درازمدت اقامت و نیز فاقد هرگونه اسناد قانونی در ایران زندگی‌ می‌کنند.

همچنان آمار وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان نشان می‌دهد که نزدیک به چهارهزار و ۶۶۴ شهروند افغان در عربستان‌ سعودی، قطر، امارات متحده عرب و سایر کشورهای عرب زندانی اند.

عبدالمطلب حقانی، سخنگوی این وزارت گفت که در دو سال گذشته نزدیک به ۶۰۰ شهروند افغانستان از زندان‌های این کشورها آزاد شده و تلاش برای آزادی سایر شهروندان این کشور ادامه دارد.

وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان گفته است که این شمار شهروندان افغانستان به اتهام ارتکاب جرایم مختلف در زندان به سر می‌برند.

گروه

XS
SM
MD
LG