لینک های دسترسی

Breaking News

سازمان حقوق بشر ایران: ۲۰ شهروند افغانستان در هفت ماه گذشته در ایران اعدام شده اند


سازمان حقوق بشر ایران گفته است که ۱۷۲ نفر به خاطر مسایل مربوط به مواد مخدر در ایران اعدام شده اند.
سازمان حقوق بشر ایران گفته است که ۱۷۲ نفر به خاطر مسایل مربوط به مواد مخدر در ایران اعدام شده اند.

سازمان حقوق بشر ایران می‌گوید که حکومت ایران در هفت ماه گذشته، ۳۰۰ نفر به شمول ۲۰ شهروند افغانستان را اعدام کرده است.

سازمان حقوق بشر ایران مستقر در ناروی، روز شنبه سوم اگست (۱۳ اسد) با نشر گزارشی گفت که اکثر این افراد در ارتباط با مواد مخدر اعدام شده اند.

در گزارش گفته شده است: "پس از یک کاهش نسبی در اجرای احکام اعدام در حد فاصل مرگ ابراهیم رییسی تا پایان دور دوم انتخابات ریاست ‌جمهوری (۱۹ می تا ۵ جولای)، بار دیگر ماشین اعدام جمهوری اسلامی سرعت گرفت."

بر اساس این گزارش، از ۳۰۰ نفر اعدام‌شده در هفت ماه گذشته، ۱۷۲ نفر به خاطر مسایل مربوط به مواد مخدر اعدام شده اند. در این میان ۴۲ بلوچ، ۲۰ کرد و ۱۵ زن در میان اعدام‌شدگان هستند.

این سازمان گفته است که ۴۹ نفر در ماه جولای و ۳۶ نفر دیگر در ۱۱ روز گذشته اعدام شده اند.

سازمان حقوق بشر ایران با توجه به افزایش تعداد اعدام‌ها در این کشور هشدار داده و از جامعه بین المللی خواسته است که به وضعیت انسانی در این کشور به ویژه مساله اعدام توجه کند.

محمود امیری‌مقدم، رییس این سازمان، گفته است: "ما به‌ طور خاص نگران موج جدیدی از اعدام فعالان مدنی کرد و متهمان جرایم مواد مخدر در هفته‌ها و ماه‌های پیشرو هستیم. تنها با بالا بردن هزینه سیاسی از طریق اعتراض‌های جامعه مدنی و فشارهای بین‌المللی می‌توان از این موج اعدام جلوگیری کرد."

حکومت ایران تا اکنون به این گزارش واکنشی نشان نداده است، اما در ایران اعدام مجرمان به ویژه فروشندگان مواد مخدر چیز جدیدی نیست و حکومت این کشور در سه دهه گذشته ده‌ها نفر را در محضر عام اعدام کرده است.

حکومت طالبان نیز تاکنون در این مورد واکنشی نشان نداده و گزارش سازمان حقوق بشر ایران را نیز تایید یا تکذیب نکرده است.

حکومت‌های ایران و افغانستان در مورد مسایل مربوط به زندانیان بحث و گفتگو کرده اند و قبل از به قدرت رسیدن مجدد طالبان در افغانستان، توافقنامه‌ای بین این کشورها برای تبادلهٔ زندانیان امضا شده بود که بر اساس آن، ایران شماری از زندانیان افغان را به افغانستان تحویل داد.

مقامات وزارت داخله و قوه قضاییه ایران به تاریخ ۱۴ جولای (۲۴ سرطان) گفتند که در حال حاضر پنج‌هزار و ۳۹۹ شهروند افغانستان در زندان‌های مختلف این کشور به دلیل ارتکاب جرایم گوناگون زندانی اند.

به نقل از خبرگزاری ایسنا، کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌المللی قوه قضاییه ایران، گفته است که نزدیک به ۹۵ درصد از زندانیان خارجی را در این کشور شهروندان افغانستان تشکیل می‌دهند.

او افزوده است:‌ "پیگیری‌های لازم برای انتقال محکومان واجد شرایط بر اساس توافقنامه دوجانبه [با افغانستان] در حال انجام است و امیدواریم امسال به نتیجه برسد."

وزارت داخلۀ ایران گفته است که مواد مخدر، سرقت، جرایم علیه اشخاص، عبور غیر مجاز از مرز، جرایم منافی عفت عمومی، جرایم علیه املاک و علیه امنیت جرایمی است که این زندانیان مرتکب شده اند.

بر اساس معلومات این وزارت، این شهروندان افغانستان، بیشتر در زندان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، یزد، فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان، البرز، قم، خراسان جنوبی و سمنان دوران محکومیت شان را سپری می‌کنند.

بحث در مورد سرنوشت افغان‌های محکوم به اعدام در زندان‌های ایران از دیر زمانی ادامه دارد. حکومت پیشین افغانستان نیز در این مورد با ایران در تماس بود، اما تا حال هم پیشرفتی در این زمینه رونما نشده است.

گروه

XS
SM
MD
LG