لینک های دسترسی

Breaking News

گزارش: بیش از ۳۸ درصد نفوس افغانستان دوز کامل واکسین کووید۱۹ را دریافت کرده اند


آرشیف
آرشیف

سازمان جهانی صحت می‌گوید که بر بیش از ۱۴ میلیون و ۹۶۷هزار نفر در افغانستان دوز مکمل واکسین کووید۱۹ تطبیق شده است که ۳۸.۱ درصد کل جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند.

بر اساس گزارش هفته‌وار این سازمان که ناوقت پنجشنبه ۲۱ سپتمبر (۳۰ سنبله) نشر شد، یک میلیون و ۸۵۵هزار نفر (نزدیک به ۴۹ درصد جمعیت افغانستان) نیز یک دوز واکسین کووید۱۹ را دریافت کرده اند.

همچنان سازمان جهانی صحت تایید کرده است که بیش از دومیلیون و 310هزار نفر که حدود شش درصد نفوس افغانستان را تشکیل می‌دهند، دوز تقویت‌کننده واکسین کووید19 را دریافت کرده اند.

کمپاین واکسیناسون بیماری کووید۱۹ در افغانستان از ماه اپرپل سال ۲۰۲۱ آغاز شد و تا اکنون نیز ادامه دارد.

این در حالی است که آمار بیماران مبتلا به کووید19 طی هشت هفتۀ گذشته در افغانستان رو به افزایش بوده است.

این سازمان گفته است که هشت هفته قبل ۱۹۶۶ نمونه مشکوک کروناویروس در افغانستان ثبت شده بود، اما طی هفته‌های گذشته این رقم بین ۲۶۰۰ تا ۳۱۰۰ در نوسان بوده است.

این سازمان از ثبت مبتلاشدن بیش از ۱۷۰۰ نفر به بیماری کووید۱۹ طی هشت هفته گذشته در افغانستان نیز خبر داده است.

گزارش این سازمان نشان می‌دهد که از آغاز شیوع کروناویروس در افغانستان در ماه فبروری ۲۰۲۰ تا ۱۶ سپتمبر سال روان، ۸۹۶هزار و ۵۲۲ مورد مشکوک کروناویروس در لابراتوارهای افغانستان آزمایش شده که از این میان نتایج ۲۲۵هزار و ۹۵۸ مورد آن مثبت تشخیص شده است.

همچنان سازمان جهانی صحت گفته است که در این مدت (فبروری ۲۰۲۰ تا ۱۶ سپتمبر ۲۰۲۳) هفت‌هزار و ۹۴۵ بیماری مبتلا به کووید۱۹ در افغانستان جان باخته اند.

اولین مورد ابتلا به کروناویروس در افغانستان به تاریخ ۲۴ فبروری سال ۲۰۲۰ در هرات ثبت شد، سپس این ویروس مهلک به سراسر این کشور سرایت کرد.

بیماری کووید۱۹ برای بار نخست در اواخر دسمبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان ولایت هوبی چین شیوع کرد و سپس به همه‌گیری جهانی مبدل شد.

گروه

XS
SM
MD
LG