لینک های دسترسی

Breaking News

شورای امنیت: طالبان با القاعد روابط نزدیک دارند؛ طالبان: القاعده در افغانستان حضور ندارد


حکومت طالبان در واکنش به گزارش شورای امنیت ملل متحد گفته است که هنوز ادعا حضور گروه‌های مختلف، به شمول القاعده، در افغانستان ثابت نشده است.

گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد که بر اساس معلومات کشورهای عضو به تازگی نشر شده است، خاطر نشان می‌کند که حکومت طالبان با القاعده رابطۀ تنگاتنگ دارد.

شورای امنیت ملل متحد در گزارش گفته است که القاعده عمدتاً به صورت مخفیانه در افغانستان فعالیت می‌کند تا به ترویج این روایت کمک کند که طالبان به تعهدات خود عمل می‌کنند و اجازه استفاده از خاک افغانستان برای اهداف تروریستی را نمی‌دهند.

در گزارش سازمان ملل آمده است: "روابط بین طالبان و القاعده همچنان نزدیک و همزیست باقی مانده است".

در این گزارش آمده است که تحت حمایت مقامات بلندپایه طالبان، اعضای القاعده به نهاد‌های مجری قانون و ادارات دولتی نفوذ می‌کنند و امنیت هسته‌های القاعده را که در سراسر کشور پراکنده شده اند، تامین می‌کنند.

بر اساس یافته‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، القاعده ۳۰ تا ۶۰ عامل ارشد در افغانستان و ۴۰۰ جنگجوی دیگر دارد که با افزودن اعضای خانواده و حامیان شان به دوهزار نفر می‌رسد.

اما امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان ناوقت روز شنبه ۲۹ جولای (هفتم اسد) به خبرنگاران گفت: "گزارشی که شورای امنیت (ملل متحد) نشر کرده که گویا گروه‌های مختلف در افغانستان هست یا القاعده وجود دارد، این خبر حقیقت ندارد".

متقی مدعی شد که طی دو سال گذشته شاهد "بهترین" امنیت بوده و هیچ واقعه‌ای به وقوع نپیوسته است. او به برگزاری امنیت روزهای محرم اشاره کرد و گفت که این ثبوتی است در افغانستان کسی وجود ندارد که شهروندان این کشور را اذیت کند و یا هم خاک افغانستان را برضد کسی استفاده کند.

سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان افزود: "نه تاکنون آنها (اعضای شورای امنیت ملل متحد) ادعای شان را ثابت کرده اند و نه هم از خاک و مرزهای افغانستان به کشور بیرونی به کسی ضرر رسیده است."

به باور متقی، حالا که امنیت در افغانستان تامین است، زمان تعامل مثبت فرارسیده است. او تاکید کرد که از استفادۀ گزینه‌های "ناکام" همچون فشارها و تبلیغات منفی در برابر طالبان باید جلوگیری شود.

این در حالی است که گزارش شورای امنیت ملل متحد، شاخه خراسان دولت خودخواندۀ اسلامی (داعش) را به عنوان "جدی‌ترین تهدید تروریستی" خوانده که افغانستان و منطقۀ گسترده با آن مواجه است.

گزارش شورای امنیت سازمان ملل نشان می‌دهد که تسلط طالبان در افغانستان در اگست ۲۰۲۱، تحریک طالبان پاکستان را "جسورتر" کرده است.

این در حالی است که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان ناوقت جمعه ۲۸ جولای (ششم اسد) با نشر تویتی گفت: "تنظیم القاعده در افغانستان هیچ نوع حضور ندارد، و راپورها در رابطه نادرست می‌باشد".

همچنان مجاهد یک بار دیگر تاکید کرده است که حکومت طالبان به هیچ کس اجازه نمی‌دهد، که خاک افغانستان را علیه امنیت کدام کشور دیگر استفاده کند.

XS
SM
MD
LG