لینک های دسترسی

Breaking News

متقی: داعش در افغانستان وجود ندارد و ما قصد آسیب رساندن به کسی را نداریم


امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجهٔ حکومت طالبان اظهارات اناتولی سدروف، لوی درستیز پیمان امنیت جمعی به رهبری روسیه در مورد حضور داعش در افغانستان و تهدید این گروه برای کشورهای همسایه را بی اساس خوانده و گفته است که هیچ کس حق ندارد افغانستان را بدنام کند.

امیرخان متقی روز چهارشنبه ۱۵ فبروری ( ۲۶ دلو) در صحبت در نشستی به مناسبت ۳۴مین سالروز خروج نیروهای اتحاد جماهیر شوروی پیشین از افغانستان گفت که همه باید در این مورد با آنان (روسیه) صحبت کنند و از اتهامات بی‌اساس خودداری کنند.

متقی افزود: "نشست امنیتی همسایگان شمالی ما برگزار شد و آنان اعلام کردند که هزاران داعشی در شمال افغانستان تجمع کرده اند و این برای آنان خطر است. به وضاحت اعلام می‌کنیم که اگر یک داعشی هم در افغانستان سربلند کند سرش بریده خواهد شد، مثلی که ما و شما می‌بینیم. این یعنی چه که هزاران نفر در یک جا باشند، نه کسی آنان را دیده و نه کسی از آنان خبر دارد.. داعش در افغانستان جای ندارد و خاک افغانستان علیه کسی استفاده نمی‌شود."

وزیر خارجهٔ طالبان گفت که هر کس می‌تواند بیاید و وضعیت را از نزدیک ببیند. او افزود که حکومت طالبان سیاست زیان رساندن به هیچ کس را ندارد.

سازمان پیمان امنیت جمعی به رهبری روسیه گفته است که شمار تندروان شاخهٔ خراسان داعش در افغانستان به ۶۵۰۰ رسیده است و بیشتر این تندروان در ولایات شمالی افغانستان مستقر اند.

به گزارش خبرگزاری تاس روسیه، اناتولی سدروف، لوی‌درستیز این پیمان روز سه شنبه ۱۴ فبروری (۲۵ دلو) در یک نشست خبری گفت که تا ۴۰۰۰ نفر از تندروان شاخهٔ خراسان داعش در نزدیکی مرز تاجیکستان در ولایت‌های بدخشان، کندز و تخار افغانستان جابجا شده‌اند.

به گفتهٔ سدروف، گروه‌های متعدد افراطی در افغانستان جایگاه یافته اند و بزرگترین تهدید را متوجه ثبات آسیای مرکزی کرده اند. او افزود که داعش و القاعده خطرناکترین این گروه‌ها اند.

روسیه و کشورهای آسیای مرکزی پس از تسلط مجدد طالبان بر افغانستان در ماه اگست ۲۰۲۱، بارها چنین نگرانی‌هایی را ابراز کرده اند و چندین بار نیروهای مسلح این کشورها تمرینات مشترک نظامی را با روسیه در نزدیکی مرز افغانستان انجام داده اند.

افزون بر این کشورها، مقامات کشورهای غربی نیز از بی ثباتی در افغانستان و فعالیت گروه های مسلح مانند داعش ابراز نگرانی کرده اند.

هوگو شورتر، شارژدافیر پیشین بریتانیا برای افغانستان که ماموریتش در این کشور در ۱۱ فبروری به پایان رسید، گفت که بی ثباتی و درگیری های داخلی افغانستان منجر به یک بحران عمیق بشری و احیای مجدد داعش خواهد شد.

واشنگتن شاخهٔ خراسان داعش را که در اوایل سال ۲۰۱۵ در شرق افغانستان ظهور کرد "خطرناک" عنوان کرده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده در هفتهٔ جاری گفت که جو بایدن، رییس جمهور امریکا تعهد کرده است که برشاخهٔ خراسان داعش متمرکز باقی خواهد ماند و در صورت ضرورت اگر ببنید که ایالات متحده و شرکای آنرا هدف قرار می‌دهد‌، علیهٔ این گروه اقدام خواهد کرد.

پیش از آن، جان کربی، هماهنگ کننده ارتباط استراتیژیک شورای امنیت ملی امریکا از تهدید دوامدار داعش در افغانستان هشدار داده بود. کربی چند روز پیش در صحبت با صدای امریکا گفت: "آنها [طالبان] زیر تهدید دوامدار داعش در افغانستان قرار دارند. اینکه چگونه و چه زمانی قرار است عملیات علیه داعش را اجرا کنند یا چگونه پی‌گیری کنند، باید آنها [طالبان] در مورد صحبت کنند."

پیشتر از آن، کرستین ابی زید، رییس مرکز ملی مبارزه با تروریزم ایالات متحده امریکا نیز از حضور شاخهٔ خراسان داعش در افغانستان ابراز نگرانی عمیق کرده بود. او گفته بود: "علایم نگران‌ کنندهٔ‌ [حضور] داعش خراسان را در افغانستان مشاهده می‌کنیم.".

پس از مسلط شدن مجدد طالبان، مقام‌های طالبان همواره از تامین امنیت سراسری سخن گفته اند، اما در ۱۸ ماه تسلط این گروه بر این کشور،‌ ولایات مختلف افغانستان شاهد حملات مرگبار بوده است.

این در حالی است که در تازه‌ترین مورد یک مقام طالبان روز سه‌شنبه ۱۴ فبروری (۲۵ دلو) گفت که نیروهای استخبارات حکومت آن گروه در جریان یک عملیات شبانه در کابل سه عضو گروه دولت اسلامی یا داعش را کشتند و یک عضو این گروه تندرو را دستگیر کردند.

پس از خروج نیروهای بین المللی به رهبری ایالات متحده از افغانستان،‌ شاخهٔ خراسان داعش مسوولیت مرگبارترین حملات را در ولایت‌های مختلف افغانستان از جمله کابل بر عهده گرفته است که در اثر آن صدها غیرنظامی در سفارت‌خانه‌ها، اماکن عبادی به ویژه مساجد مسلمانان شیعه، مکاتب و سایر اماکن عامه کشته و زخمی شده اند. تندروان داعش گزمه‌های طالبان را نیز در این مدت آماج حملات قرار داده اند.

XS
SM
MD
LG