لینک های دسترسی

Breaking News

ناتو: مسیر عضویت اوکراین به ناتو 'غیر قابل برگشت' است


نشست سالانهٔ سران سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) در واشنگتن دی‌سی
نشست سالانهٔ سران سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) در واشنگتن دی‌سی

سران کشورهای عضو سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) تعهد کردند که از ادغام اوکراین به این پیمان حمایت کنند و در عین حال از چین خواستند تا تمام حمایت‌های خود را از تلاش‌های جنگی روسیه علیه اوکراین متوقف کند.

تمام ۳۲ عضو پیمان ناتو در یک بیانیهٔ مشترک، مسیر عضویت اوکراین را به ناتو "غیرقابل برگشت" خواندند؛ یک پیام قوی به ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه که او نمی تواند سد راه متحدان ناتو شود.

ینس استولتنبرگ، منشی عمومی ناتو گفت: "کاری که اکنون ما یکجا انجام می دهیم این اطمینان را ایجاد خواهد کرد که در زمان مناسب اوکراین بدون تاخیر می تواند به ناتو بپیوندد."

نشست سالانهٔ سران کشورهای عضو ناتو روز سه شنبه هشتم جولای (۱۸ سرطان) به میزبانی جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، در شهر واشنگتن دی‌سی آغاز شده و برای سه روز ادامه می‌یابد.

در این نشست که مصادف با هفتادوپنجمین سالرزو تاسیس ناتو است، کمک نظامی با اوکراین، در محراق توجه قرار داشته و به باور برخی تحلیلگران، موفقیت این نشست نیز به چگونگی کمک این پیمان با اوکراین، بستگی دارد.

متحدین ناتو همچنان از چین خواستند تا حمایت خود را از ماشین جنگی روسیه متوقف کند ... آنها گفتند که چین نمی‌تواند بزرگترین جنگ را در نزدیک به هشتاد سال در اروپا، بدون تاثیرات منفی‌اش بر منافع و شهرت این کشور فعال سازد.

استولتنبرگ گفت: " اعلامیه‌ای که ما امروز روی آن توافق کردیم، قویترین پیام است که متحدین ناتو به مشارکت چین در جنگ غیر قانونی روسیه علیه اوکراین ارسال کرده اند."

در همین حال جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده روز چهارشنبه بر متحدین ناتو تاکید کرد که به افزایش مصارف دفاعی خود ادامه دهند تا با سطح تولید روسیه در زمان جنگ همسان شود.

بایدن گفت: "آنها{روسیه} به طور چشمگیری تولیدات سلاح، مهمات و وسایط خود را افزایش می دهند و اینکار را با کمک چین، کوریای شمالی و ایران انجام می‌دهند. ما نمی توانیم، به نظر من، نمی توانیم اجازه دهیم متحدین ما عقب بمانند."

برد بومن، تحلیلگر در نهاد برای دفاع از دموکراسی‌ها گفت: "آنها [چین] تکنالوژی‌هایی با استفادۀ دوگانه و حمایت را به پایگاه صنعتی دفاعی روسیه فراهم کرده و تهاجم پوتین را در روسیه ممکن می‌سازند و به {پوتین} اجازه می دهد طولانی تر بجنگد و شکست هایش را جبران کند."

برد بومن به صدای امریکا گفت که آنچه از چین خواسته شد مدت ها پیش باید اتحادیۀ اروپا آن را انجام می داد. او افزود: "اروپایی ها در اروپا، در یک جنگ تهاجمی از جانب کرملین با حمایت ایران، کوریای شمالی و چین می‌میرند."

شرکایی از کشورهای هند – اوقیانوس آرام که عضویت ناتو را ندارند نیز در این هفته در نشست ناتو شرکت کردند.

مقامات می گویند که شرکت جاپان، کوریای جنوبی، آسترالیا و نیوزیلند این پیام را به چین می‌فرستد که ایتلاف‌های دموکراتیک برای حاکمیت قانون، بدون در نظر داشت اینکه یک متجاوز در کجا تلاش به شکستن این قوانین بکند، ایستادگی خواهند کرد.

گروه

XS
SM
MD
LG