لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا و بلجیم: زنان و دختران افغان را در عرصه‌های مختلف حمایت می‌کنیم


انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده،‌هنگام سخنرانی در مراسمی زیر نام ''زنان، صلح و امنیت'' که در حاشیه نشست وزیران خارجه ناتو در واشنگتن دی سی برگزارش شده است
انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده،‌هنگام سخنرانی در مراسمی زیر نام ''زنان، صلح و امنیت'' که در حاشیه نشست وزیران خارجه ناتو در واشنگتن دی سی برگزارش شده است

وزیر خارجه ایالات متحده، روز سه‌ شنبه نهم جولای (۱۹ سرطان)‌ بر نقش محوری زنان در تقویت صلح و انعطاف پذیری در جوامع جنگ زده از جمله افغانستان و حمایت از آنان صحبت کرد.

انتونی بلینکن در مراسمی زیر نام ''زنان، صلح و امنیت'' در حاشیۀ نشست وزیران خارجه ناتو در شهر واشنگتن دی‌سی گفت که کشورش فعالانه گروهای جامعه مدنی زنان را آموزش و توانمند می‌کند تا آنان در راستای تقویت صلح، ترویج جوامع آزاد و باز و حل منازعات نقش محوری ایفا کنند.

بلینکن به صورت مشخص از آموزن‌هایی یاد‌آوری کرد که زنان و دختران در کشور‌هایی مانند افغانستان با آن مواجه‌اند و مقامات این کشور ''به طور بی رحمانه'' حقوق زنان و دختران را سرکوب می کنند.

بلینکن ضمن یادآوری از تلاش و مبارزه زنان و دختران در افغانستان گفت:‌ "حتا در حالی‌ که طالبان حق رفتن به مکتب، کار، گشت و گذار آزادانه و سهمگیری در زندگی عامه را از زنان افغان سلب می‌کنند، دختران و زنان افغان در مبارزۀ خود برای آیندۀ روشن‌تر برای خود وکشور شان مبارزه می‌کنند."

او همچنین بر تلاش‌های مستمر ایالات متحده برای حمایت از زنان و دختران افغان، همکاری در بخش‌های مختلف برای تقویت آموزش، توسعه مهارت‌ها و فرصت‌های کاری از راه دور تاکید کرد.

بلینکن گفت:‌ ''همانطور که آنان [زنان و دختران افغان] این کار را می‌کنند، ما نیز هر روز برای حمایت از تلاش‌های آنها با حکومت‌ها، سازمان‌های غیرحکومتی، بخش‌های خصوصی کار می‌کنیم؛ با پوهنتون‌ها کار می‌کنیم تا به ادامه تحصیل، ایجاد مهارت‌ها، ایجاد ارتباطات و کار از راه دور برای زنان و دختران افغان کمک شود."

علاوه بر این، بلینکن بر تعهد جامعه بین‌المللی برای تحت فشار قرار دادن طالبان برای بازگرداندن ''پالیسی‌های سرکوبگرانه‌'' این گروه که ''اثرات مخربی'' بر تمام افغان‌ها دارد، تاکید کرد.

این اظهارات بلینکن یک هفته پس از آن بیان شد که نشست سوم دوحه، پایتخت قطر، بدون حضور فعالان حقوق زن برگزار شد؛ این امر سبب انتقاد‌های شدید فعالان حقوق زن و سازمان‌های بین المللی شد.

شماری از فعالان و سازمان‌های بین المللی حامی حقوق بشر گفتند که نشست دوحه بدون حضور زنان و فعالان جامعه مدنی، نه تنها تمکین به خواست‌های ''سرکوبگرانه طالبان'' است، بلکه ''یک اقدام مضحک، شرم‌آور، خیانت به حقوق زنان و مهم‌تر از همه، برخلاف اصول و قطعنامه‌هایی است'' که ملل متحد خود آنرا تصویب کرده است.

اما حجه لبیب، وزیر خارجه بلجیم، در میز مدوری که در حاشیه نشست ناتو برگزار شد، گفت که عدم حضور زنان در دوحه، تنها به مثابه یک عقب‌نشینی نه، بلکه به عنوان فرصتی برای برجسته کردن مشکلات زنان و دختران افغان در سطح بین المللی پنداشته شود.

خانم لبیب همچنین ضمن تاکید بر ادامۀ حمایت کشورش از حقوق زنان و دختران در افغانستان گفت: ''ما نمی توانیم آنان [زنان و دختران افغان ] را نا امید کنیم.''

او افزود که از زمان برگشت طالبان، بلجیم از طریق سازمان‌های مختلف مانند ادارۀ زنان سازمان ملل متحد و حمایت از جامعه مدنی، از زنان و دختران حمایت کرده است.

لبیب گفت: ''ما پناهگاه هایی را برای مدافعان حقوق زن تمویل مالی کرده‌ایم، جایی‌ که در صورت ضرورت،‌ فعالان زن و خانواده هایشان زمانی که زیر حمله قرار می‌گیرند، پناه ببرند و از آنجا پروژه اسکان مجدد را آغاز کنند.''

لبیب در مورد وضعیت کنونی زنان و دختران در زیر حاکمیت طالبان گفت:‌ ''وضعیت آنها [زنان و دختران افغان ] ممکن است در برخی اوقات درمانده به نظر برسد، اما وظیفۀ جمعی ما است تا برای آنان کار کنیم.''

گروه

XS
SM
MD
LG