لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن از نشست سران ناتو در واشنگتن‌ دی‌سی میزبانی می‌کند


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده
جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده

نشست سالانهٔ سران سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) روز سه شنبه هشتم جولای (۱۸ سرطان) به میزبانی جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، در شهر واشنگتن دی‌سی آغاز شده و برای سه روز ادامه می‌یابد.

در این نشست که مصادف با هفتادوپنجمین سالرزو تاسیس ناتو است، کمک نظامی با اوکراین، در محراق توجه قرار داشته و به باور برخی تحلیلگران، موفقیت این نشست نیز به چگونگی کمک این پیمان با اوکراین، بستگی دارد.

ایان بژیژیسکی، دستیار پیشین معاون وزارت دفاع ایالات متحده در امور اروپا و پالیسی ناتو، نشست امسال رهبران کشورهای عضو ناتو را "جدی" توصیف می‌کند.

بژیژیسکی با اشاره به جنگ اوکراین، تشدید تنش در شرق میانه و رویکرد چین در حوزهٔ اقیانوس‌های هند و آرام گفت: "این نشست، تشریفاتی نیست. با در نظرداشت وضعیت جدی که این نشست در لابلای آن برگزار می‌شود، یک نشست جدی خواهد بود."

نشست امسال سران ناتو در حالی برگزار می‌شود که اعضای عمدهٔ این پیمان به شمول فرانسه، آلمان و بریتانیا، با تحولات جدید سیاسی روبرو اند. در عین حال، جو بایدن در حالی از این نشست میزبانی می‌کند که پس از عملکرد ضعیف در مناظرهٔ تلویزیونی با دونالد ترمپ، با آزمون‌هایی روبرو شده است.

جیمز گولد گییر، استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه امریکن مستقر در واشنگتن‌ دی‌سی، می‌گوید که بایدن پس از مناظره با ترمپ با موجی از انتقادات روبرو شده، در این نشست تلاش می‌کند رهبری بزرگی را از خود به نمایش بگذارد.

بایدن در یک مصاحبه‌ٔ تازه‌اش پذیرفت که شب مناظره برای وی شب خوبی نبود، اما گفت که مبارزات انتخاباتی‌اش ادامه داده و در انتخابات اشتراک خواهد کرد.

تلاش دونالد ترمپ برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده، کسی‌که از ناتو شدیداً انتقاد کرده و اظهارات وی در مورد ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، اکثر اعضای ناتو را نگران کرده است.

انتظار می‌رود که در نشست واشنگتن، سران ناتو به ادامهٔ کمک با اوکراین متعهد شوند. اما عضویت اوکراین در این پیمان و اعزام سربازان ناتو به اوکراین، هنوز هم خط قرمز برای این سازمان است.

گروه

XS
SM
MD
LG