لینک های دسترسی

Breaking News

استولتنبرگ: کشورهایی اروپایی باید تولید تسلیحات‌شان را افزایش بدهد


ینس استولتنبرگ، منشی عمومی ناتو
ینس استولتنبرگ، منشی عمومی ناتو

منشی عمومی ناتو، روز شنبه ۱۰ فبروری (۲۱ دلو) از کشور‌های اروپایی خواست تا به منظور حمایت از اوکراین، تولید تسلیحات شان را افزایش بدهند تا از رویارویی احتمالی چندین دهه‌ای" با مسکو جلوگیری شود.

ینس استولتنبرگ این اظهارات را در مصاحبه‌ای با یک رسانه آلمانی قبل از برگزاری نشست وزیران ناتو در بروکسل، پایتخت بلجیم، بیان کرد.

استولتنبرگ در آستانه دومین سالگرد تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین تاکید کرد:‌ "ما باید پایگاه صنعت [تسلیحاتی ] خود را سریعتر بازسازی و گسترش دهیم تا فراهم‌آوری [تسلیحات] برای اوکراین را افزایش دهیم و ذخایر خود را دوباره پر کنیم."

استولتنبرگ در مصاحبه‌ای با روزنامه (‌Welt am Sonntag) گفت که تولید تسلیحات از سرعت زمان صلح باید به زمان منازعه تسریع شود.

در همین حال، لوی درستیز قوای مسلح آلمان گفته است که به دلیل افزایش تهدید‌ها، اردوی آن کشور نیاز دارد تا در پنج سال آینده "آماده جنگ" باشد.

جنرال کارستن برویر، لوی درستیز قوای مسلح آلمان در مصاحبه ای که قرار است یکشنبه منتشر شود، به روزنامه (Die Welt) گفت که برای نخستین بار از زمان پایان جنگ سرد، کشورش با "احتمال جنگ تحمیلی از خارج" مواجه است.

برویر افزود که آمادگی برای جنگ مستلزم "تغییر ذهنیت" و همچنین بهبود آموزش نظامی و ظرفیت آلمان است.

اظهارات استولتنبرگ در حالی بیان شده است که تقاضا برای سلاح و مهمات برای اوکراین در حال افزایش است تا این کشور بتواند بر ضد قوای روسی مبارزه کند.

رهبران کشور‌های غربی نیز خواهان فراهم‌آوری کمک‌های نظامی بیشتر برای اوکراین شده اند. اولاف شولتز،‌ صدراعظم آلمان، و جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، نیز روز جمعه از قانونگذاران امریکا خواستند تا بسته کمکی را که از دیر مدت زمان به اینسو تاخیر شده است، برای اوکراین تصویب کنند. رهبران این دو کشور گفته اند کیف بدون این کمک‌ها نمی تواند در مقابل تهاجم نظامی روسیه ایستادگی کند.

بایدن که میزبان شولتز در قصر سفید بود، گفت: "ناکامی کانگرس ایالات متحده در حمایت از اوکراین، نزدیک به غفلت جنایتکارانه است."

با اینحال، استولتنبرگ گفت که "تهدید نظامی فوری متوجه هیچ یک از متحدین نیست. در عین حال، ما تهدید‌های معمول کرملین را بر ضد کشور‌های عضو ناتو می‌شنویم."

منشی عمومی ناتو همچنین افزود تهاجم روسیه به اوکراین که نزدیک به دو سال از آن سپری می‌شود، به این معنا است که صلح نمی‌تواند در اروپا تضمین شود.

او گفت: تا زمانی که روی امنیت خود سرمایه گذاری کنیم و متحد بمانیم، به جلوگیری از هرگونه تجاوز ادامه خواهیم داد.

استولتنبرگ افزود:‌ "ناتو در صدد جنگ با روسیه نیست،‌ اما ما نیاز داریم، باید خود را برای چندین دهه رویارویی بالقوه آماده کنیم."

استولتنبرگ گفت:‌ "ما آنچه را روسیه انجام می‌دهد از نزدیک نظارت می‌کنیم و حضور خو را در بخش شرقی متحدین ما افزایش داده ایم.

او اضافه کرد: "اگر پوتین در اوکراین برنده شود، هیچ ضمانتی وجود ندارد که تهاجم روسیه بیشتر گسترش نیابد. بنابراین، حمایت از اوکراین در حال حاضر و سرمایه گذاری روی توانایی های خود ناتو بهترین دفاع ماست."

قرار است وزیران دفاع ناتو به تاریخ ۱۵ فبروری در بروکسل، پایتخت بلیجم، یعنی یک هفته قبل از دومین سالروز تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین دیدار کنند.

گروه

XS
SM
MD
LG