لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: بیش از ۱۵۰۰ نفر در یک سال گذشته در حوادث طبیعی در افغانستان جان باخته اند


وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی حکومت طالبان می‌گوید که طی یک سال گذشته حوادث طبیعی در نقاط مختلف افغانستان هزاران کشته و زخمی برجا گذاشته است.

بر اساس آمار این وزارت، در نتیجۀ حوادث طبیعی چون زلزله، سیلاب‌ها و سایر رویدادهای این چنینی، در این مدت یک‌هزار و ۵۱۱ نفر جان باخته و بیش از سه‌هزار و ۷۰۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

محمد سلیم حقانی، رییس پلان و پالیسی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی حکومت طالبان روز پنجشنبه ۱۸ اگست (۲۷ اسد) به خبرنگاران گفت که برای هر خانوادۀ جان باخته، ۱۰۰هزار افغانی و برای خانواده‌های زخمیان نیز پول نقد کمک صورت گرفته است.

به گفتۀ آقای حقانی، حوادث طبیعی در بخش‌های مختلف افغانستان طی یک سال گذشته، نزدیک به ۶۰۰۰ منزل مسکونی را ویران و حدود ۱۷هزار منزل مسکونی دیگر را نیز به گونۀ قسمی تخریب کرده است.

شرف‌الدین مسلم، معین این وزارت نیز گفت که طی یک سال گذشته، نزدیک به ۹۷هزار جریب زمین زراعتی و باغ در نتیجۀ حوادث طبیعی تخریب و حدود ۹۰۰۰ مواشی تلف شده اند.

مقامات این وزارت می‌گویند که این وزارت و نهادهای امدادرسان در این مدت به خانواده‌های نیازمند، کمک‌های نقدی، خوراکی و غیرخوراکی توزیع کرده اند.

این در حالی است که پیش از این در شماری از ولایات، باشندگان محل شکایت داشتند که طالبان کمک‌ها را به خانواده‌های افراد وابسته به این گروه توزیع می‌کند.

همچنان آقای مسلم گفت که نهادهای امدادرسان از جمله کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان وعده کرده است که برای آسیب‌دیدگان زلزله در شرق افغانستان منازل مسکونی اعمار می‌کند.

معین وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی حکومت طالبان افزود: "به ارزش ۱.۲ میلیارد افغانی، ۲۰۰۰ خانه می‌سازند که ۱۰۰۰ خانه در ولسوالی گیان مربوط پکتیکا و ۱۰۰۰ خانه هم در ولسوالی برمل می‌سازند. این برنامۀ آن‌ها است که با ما امضا کرده اند."

همچنان این وزارت، برای ایجاد شهرکی در ولسوالی گیان پکتیکا در دو منطقه زمین دولتی را مشخص کرده که در یکی آن شهرک برای زلزله‌زدگان اعمار خواهد شد.‌

در اواخر ماه جون شماری از ولایت‌های جنوب‌شرقی افغانستان شاهد زلزلۀ مرگباری بود که در آن بیش از ۱۰۰۰ نفر کشته و‌ ۳۰۰۰ نفر دیگر زخمی شدند.

براساس آمار سازمان‌های خیریۀ بین‌المللی و مقامات محلی، بر علاوۀ تلفات انسانی، در حدود ۳۰۰۰ منزل مسکونی در ولایت‌های پکتیکا و خوست ویران شده است.

XS
SM
MD
LG