لینک های دسترسی

Breaking News

نزدیک به ۱۰۰۰ نفر در 'حملات تروریستی' در سال ۲۰۲۳ در پاکستان کشته شدند – گزارش


مرکز تحقیقات و مطالعات امنیتی پاکستان با نشر گزارشی گفته است که در سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۱۰۰۰ نظامی و غیرنظامی در حملات تندروان در سرتاسر آن کشور کشته شده اند.

بر اساس این گزارش که روز یکشنبه ۳۱ دسمبر (دهم جدی) نشر شد، دو ایالت - خیبرپشتونخوا و بلوچستان - شاهد بیشترین حملات تروریستی و تلفات ناشی از آن بوده است.

گزارش حاکی است که ۲۰۲۳ مرگبارترین سال برای پولیس و اردوی پاکستان در یک دههٔ گذشته بوده است که در آن نزدیک به ۵۰۰ تن از نیروهای اردو و پولیس پاکستان کشته شده اند.

گروه‌های مخالف حکومت پاکستان، مانند تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی)، تحریک جهاد پاکستان و شورشیان جدایی‌طلب بلوچ در سال ۲۰۲۳ مسوولیت بیشترین حملات را در پاکستان بر عهده گرفتند.

اردوی پاکستان گزارش داده است که در یک سال گذشته، کم از کم ۲۶۵ افسر و سرباز پاکستانی در حملات و نیز در جریان عملیات ضد دهشت افگنی در سرتاسر آن کشور کشته شده اند.

پولیس ایالات خیبرپشتونخوا گزارش داده است که در یک سال گذشته، ۱۸۵ منسوب پولیس در آن ایالت در حملات تندروان جان باخته اند. تلفات پولیس در ایالت بلوچستان نیز بلند بوده است، هرچند تا اکنون آمار دقیق آن نشر نشده است.

حکومت پاکستان مدعی است که پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱، تحریک طالبان پاکستان و دیگر گروه‌های تندرو مخالف حکومت پاکستان، حملات شان را از پناهگاه‌های شان در داخل افغانستان طراحی و سازماندهی می‌کنند. هرچند حکومت طالبان در افغانستان همواره این ادعا را رد کرده و مقام‌های پاکستانی را به ناکامی در تامین امنیت کشور شان مقصر دانسته اند.

مقام‌های پاکستانی همچنان ادعا می‌کنند که برخی چهره‌های مرتبط با حکومت طالبان در افغانستان حملات تی‌تی‌پی را در پاکستان تسهیل بخشیده و در آن سهیم بوده اند.

اردوی پاکستان روز یکشنبه با نشر بیانیه‌ای گفت که یک سرباز پاکستانی در این روز هنگامی در وزیرستان شمالی کشته شد که "تروریستان از داخل افغانستان بر پوستهٔ مرزی نظامیان پاکستانی آتش گشودند".

در بیانیهٔ اردوی پاکستان از حکومت طالبان در افغانستان خواسته شده است تا "به مکلفیت‌های خود پابند بوده و اجازه ندهند که تروریستان از خاک افغانستان برای انجام اعمال تروریستی علیه پاکستان استفاده کنند".

طالبان افغان تا حالا به این ادعای حکومت پاکستان پاسخ نداده اند،‌ اما مقامات طالبان در گذشته همواره اتهامات مشابه اسلام‌‌آباد را رد کرده اند.

همزمان با نشر این گزارش در پاکستان، محمد یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان، گفته است که در بیش از دو سال گذشته، در حملات گروه دولت اسلامی یا داعش در افغانستان، اتباع تاجیکستان و پاکستان دست داشته اند.

گروه

XS
SM
MD
LG