لینک های دسترسی

Breaking News

نتنیاهو پیشنهاد آتش‌بس را رد و بر نابودی کامل حماس تاکید کرد


بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل
بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل

بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل روز چهارشنبه هفتم فبروری (۱۸ دلو) تازه‌ترین پیشنهاد آتش‌بس از سوی گروه حماس را رد کرد و گفت که پیروزی کامل در غزه در دسترس است.

نتنیاهو بار دیگر ضمن تاکید بر عزمش برای نابودی کامل گروه حماس گفت اسراییل هیچ بدیل دیگری جز ریشه کن کردن حماس ندارد و به گفتۀ وی از میان برداشتن حماس تنها راه حل است.

حماس پیشنهاد کرده بود که یک آتش‌بس چهار و نیم ماهه نافذ شود که در این جریان تمام گروگان‌ها رها شده و نیز نظامیان اسراییلی از نوار غزه بیرون شوند.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که پیشنهاد حماس، در پاسخ به طرح پیشنهادی روسای ادارات استخباراتی ایالات متحده و اسراییل است که هفتۀ گذشته از طریق میانجی‌های قطری و مصری به حماس پیشکش شده بود.

انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده روز چهارشنبه در مورد این پیشنهاد با بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل صحبت کرد.

ساعاتی پیش از اظهارات نتنیاهو، بلینکن ابراز امیدواری کرده بود که توافقی برای رهایی گروگان‌ها از چنگ گروه حماس به دست آید، هرچند به گفتۀ وی برای نیل به این هدف کار زیادی باید انجام شود.

وزیر خارجۀ ایالات متحده پیش از سفر به اسراییل به قطر و مصر نیز سفر کرده بود، دو کشوری که میان اسراییل و حماس نقش میانجی دارند. بلینکن همچنان روز چهارشنبه با محمود عباس، رییس ادارۀ خودگردان فلسطین در رام‌الله دیدار کرد.

پس از آنکه جنگجویان حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر اسراییل حمله کرده، و به گفتۀ مقام‌های اسراییلی، کم و بیش ۱۱۴۰ نفر را کشته و حدود ۲۵۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند، اسراییل نیز از همان روز تا حال نوار غزه را آماج حملات پیهم زمینی و هوایی قرار داده است.

وزارت صحت غزه که در کنترول حماس است، از کشته شدن حدود ۲۸هزار نفر، عمدتاً غیرنظامیان و به ویژه زنان و کودکان در اثر حملات نظامیان اسراییلی خبر داده است. مقام‌های غزه گفته اند که بیم آن می‌رود که هزاران فلسطینی دیگر در زیر آوار ساختمان‌هایی که در اثر حملات اسراییل با خاک یکسان شده اند، ممکن مدفون شده باشند.

در چهار ماه گذشته، حماس و اسراییل فقط یکبار آنهم برای یک هفته آتش بس کردند که در این جریان حماس بیش از ۱۰۰ گروگان را رها کرد. مقام‌های اسراییلی می‌گویند که حماس هنوز هم بیش از ۱۰۰ گروگان و اجساد ۲۹ گروگان را که در درگیری‌های چهار ماه گذشته کشته شده اند، در اختیار دارد.

گروه

XS
SM
MD
LG