لینک های دسترسی

Breaking News

هند از نخستین کشتی طیاره بردار خود پرده برداشت


کشتی طیاره بردار ساخت هند موسوم به ویکرانت (شجاع) که روز جمعه ازآن پرده برداشته شد
کشتی طیاره بردار ساخت هند موسوم به ویکرانت (شجاع) که روز جمعه ازآن پرده برداشته شد

هند روز جمعه دوم سپتمبر (۱۱ سنبله) از نخستین کشتی طیاره بردار ساخت آن کشور پرده برداشت، اقدامی که در برابر قدرت روزافزون بحری چین صورت گرفته است.

علاوه بر آن، هند که به طور گسترده وابسته با تجهیزات نظامی خارجی است، تلاش می کند تا توانایی تولید تجهیزات نظامی خود را تقویت کند و گسترش بدهد.

نرندرا مودی، صدراعظم هند، روز جمعه کشتی موسوم به ویکرانت (شجاع) را که ۲۶۲ متر طول و ۶۰ متر عرض دارد، طی مراسمی در ایالت جنوبی کرالا راه اندازی کرد. راه اندازی این کشتی طیاره بردار، بخشی از رویداد هفتاد و پنجمین سالروز استرداد استقلال هند می باشد.

مودی با تاکید بر ورود هند در زمرهٔ کشور هایی که قادر به ساخت چنین کشتی استند، گفت که این کشتی طیاره بردار ساخت کشورش، اعتماد به نفس هند را افزایش داده است.

صدراعظم هند افزود که ساخت این کشتی نمونه‌ای از تلاش‌های حکومت آن کشور در راستای خود کفایی سکتور دفاعی هند می باشد.

حکومت به رهبری مودی تلاش کرده است تا تجهیزات نظامی بیشتر تولید کند و به این ترتیب وابستگی هند به تجهیزات نظامی خارجی را کاهش بدهد. هند یکی از بزرگترین واردکنندگان تسلیحات در جهان است. در حال حاضر، هند ساخت بیش از ۲۴ کشتی به شمول کشتی‌های تحت البحری را روی دست دارد.

قوای بحری هند گفته است که این کشتی طیاره بردار با هزینهٔ ۲.۵ میلیارد دالر امریکایی ساخته شده است که قادر به حمل ۱۶۰۰ خدمه، ۳۰ طیاره از جمله جت‌های جنگی و هلیکوپتر می باشد. بیش از ۷۵ در صد قطعات این کشتی در داخل هند ساخته شده است.

ساخت و آزمایش این کشتی بیش از ۱۷ سال زمان گرفت و یک سال آزمایش بحری آن پایان یافته است. اما راهول بیدی، تحلیلگر دفاعی، به صدای امریکا گفت که این کشتی طیاره بردار به دلیل کمبود جت تا پایان سال آینده به طور کامل مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.

بیدی گفت که هند در حال حاضر جت‌های مناسب برای این کشتی ندارد و دهلی جدید پلان دارد تا جت‌های مورد نیاز خود را یا از ایالات متحده و یا هم از فرانسه خریداری کند. اما به گفته این تحلیلگر دفاعی هند، دهلی جدید در حال حاضر متکی به طیاره‌های ساخت روسیه است.

این دومین کشتی طیاره بردار هند است. نخستین کشتی طیاره بردار هند، توسط اتحاد جماهیر شوروی سابق ساخته شده است.

XS
SM
MD
LG