لینک های دسترسی

Breaking News

واقعات جدید پولیو در جنوب افغانستان؛ کمپاین واکسین در پنج ولایت آغاز شد


سازمان جهانی صحت گفته که در سال روان میلادی نه واقعه مثبت پولیو در افغانستان ثبت شده، اما وزارت صحت عامه طالبان گفته که هیچ واقعه ثبت نشده است.
سازمان جهانی صحت گفته که در سال روان میلادی نه واقعه مثبت پولیو در افغانستان ثبت شده، اما وزارت صحت عامه طالبان گفته که هیچ واقعه ثبت نشده است.

پس از نشر گزارش‌ها در مورد دو واقعه جدید پولیو یا فلج اطفال در ساحۀ لویه ویالۀ ولایت قندهار و ولسوالی نهر سراج ولایت هلمند، وزارت صحت عامه از راه‌اندازی کمپاین واکسین پولیو در پنج ولایت خبر داد.

شرافت زمان امرخیل، سخنگوی این وزارت با فرستادن پیامی به خبرنگاران گفت که این کمپاین امروز شنبه دهم ماه اگست (۲۰ اسد) در ولایت‌های ارزگان، زابل، قندهار،‌ هلمند و هرات راه‌اندازی شده است.

او افزود: "در این کمپاین بر نزدیک به ۲.۴ میلیون کودک زیر پنج سال واکسین پولیو تطبیق خواهد شد و برای چهار روز ادامه خواهد داشت".

به گفتۀ امرخیل، وزارت صحت عامه تلاش دارد که با تطبیق واکسین پولیو از گسترش بیماری مهلک پولیو جلوگیری کند.

سخنگوی وزارت صحت عامه حکومت طالبان از بزرگان قومی، متنفذان و مردم خواست که در تطبیق واکسین پولیو بر کودکان با واکسیناتوران این وزارت جهت محو این بیماری همکاری کنند.

این کمپاین در حالی راه‌اندازی می‌شود که طی روزهای پسین برخی از منابع صحی در قندهار می‌گویند که دو مورد جدید پولیو یا فلج اطفال در ساحۀ لویه ویالۀ ولایت قندهار و ولسوالی نهر سراج ولایت هلمند ثبت شده است.

وزارت صحت عامۀ طالبان و هیچ نهاد رسمی دیگری این موارد را تایید نکرده است.

مسوولان مبارزه با فلج اطفال می‌گویند که یک کودک ۳۶ ماهه در قندهار و یک کودک ۶۰ ماهه در نهر سراج هلمند قربانی ویروس پولیو شده اند.

به گفتۀ مسوولان، با ثبت این دو مورد، شمار موارد مثبت فلج اطفال در قندهار به شش و در ولایت‌های جنوبی به نه مورد رسیده است.

یک منبع صحی در جنوب افغانستان که نخواست نامش در گزارش ذکر شود به صدای امریکا گفت که چندی پیش از کودکان مذکور نمونه‌ها گرفته شده بود که حال نتیجۀ آن به دست آنان رسید و هردو مورد مثبت است.

با این حال، آمار وزارت صحت عامه حکومت طالبان، با ارقام سازمان جهانی صحت در تناقص قرار دارد. وزارت صحت عامهٔ حکومت طالبان گفته است که امسال هیچ واقعهٔ مثبت پولیو در افغانستان ثبت نشده است، حالانکه بر اساس آمار سازمان جهانی صحت، از آغاز سال روان میلادی تا کنون نه واقعه مثبت پولیو در افغانستان ثبت شده است.

تا ماه اپریل سال روان هیچ واقعه مثبت پولیو در افغانستان گزارش نشده بود، اما در چند ماه اخیر نه واقعه مثبت در آن کشور ثبت شده است، حالانکه در طول سال ۲۰۲۳ فقط شش واقعه پولیو در افغانستان ثبت شده بود.

وزارت صحت عامه حکومت طالبان گفته است که برای جلوگیری از گسترش بیماری پولیو در سال ۲۰۲۴ تا ماه جولای، پنج کمپاین تطبیق واکسین پولیو راه‌اندازی شده که از این میان دو دور آن ملی و سه دور دیگر فرعی بوده است.

گروه

XS
SM
MD
LG