لینک های دسترسی

Breaking News

اوباما، چهرۀ مرکزی در رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۰ امریکا


باراک اوباما، رییس جمهور پیشین ایالات متحدۀ امریکا، هشت سال بعد، بار دیگر در حال مبدل شدن به یکی از چهره‌های مرکزی انتخابات ریاست جمهوری امریکا است.

دموکرات‌ها مشتاقانه از آقای اوباما به صفت وزنۀ کارآی سیاسی برای جو بایدن، نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری نومبر ۲۰۲۰ استقبال می‌کنند.

آقای اوباما در حال حاضر محبوب‌ترین و مشهورترین چهرۀ سیاسی حزب دموکرات پنداشته می‌شود، از اینرو ستاد انتخاباتی آقای بایدن در نظر دارد که در ماه‌‌های آینده، رییس جمهور پیشین حضور برجسته در رقابت‌های انتخاباتی آقای بایدن داشته باشد.

اما برای دونالد ترمپ، نامزد جمهوریخواه در انتخابات آینده، حضور باراک اوباما در صحنۀ رقابت‌های انتخاباتی، فرصتی است تا این رقیب دیرینه و سرسخت خود را در محراق انتقادات قرار دهد. آقای ترمپ و طرفدارانش از همین حالا کارزاری را بر علیه آقای اوباما شروع کرده اند.

ند پرایس، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا در حکومت رییس جمهور اوباما می‌گوید که سیاستمداران هر دو حزب – دموکرات و جمهوریخواه – می‌خواهند که اوباما را در محراق قرار دهند.

جو بایدن در تلاش است که از حضور اوباما در کارزار انتخاباتی، هم برای تقویت جایگاه خود استفاده کند و هم برخی میراث‌های کاری رییس جمهور پیشین را که در سه سال کار رییس جمهور ترمپ از میان برداشته شده است، احیا کند.

اما برای رییس جمهور ترمپ، اوباما ستیزی از اختلاف بر سر سیستم مراقبت صحی امریکا یا جایگاه جهانی ایالات متحده فراتر رفته است. در تازه‌ترین مورد، آقای ترمپ گفته است که اوباما، بایدن و مشاوران امنیت ملی آنان در آخرین روزهای کاری شان به بررسی معلومات استخباراتی در مورد مایکل فلن، نخستین مشاور امنیت ملی حکومت کنونی امریکا پرداخته بودند.

مایکل فلن به خاطر دروغ گویی به مایک پنس، معاون ریاست جمهوری امریکا در مورد تماس‌هایش با سفیر روسیه، پس از ۲۴ روز کار به صفت مشاور امنیت ملی قصر سفید، از این سمت برکنار شد.

با آنکه مدارکی مبنی بر خلاف رفتاری آقای اوباما و تیم وی در خصوص قضیۀ آقای فلن وجود ندارد، رییس جمهور ترمپ در این روزها زیر نام "اوباماگیت" رییس جمهور پیشین را به ارتکاب جرم متهم می‌کند.

هم اکنون وزارت عدلیۀ ایالات متحده منشای تحقیقات در مورد ارتباط ستاد انتخاباتی ترمپ با روسیه را بررسی می‌کند. این تحقیقات منجر به برکناری چندین مقام حکومت ترمپ، به شمول مایکل فلن شد.

تمرکز مجدد آقای ترمپ بر باراک اوباما در زمانی صورت می‌گیرد که سیاستمداران جمهوریخواه نگران اند که مبادا ابتلا و مرگ و میر فزایندۀ ناشی از کروناویروس در امریکا آنهم در سالی که قرار است انتخابات برگزار شود، به زیان دونالد ترمپ تمام شود. کروناویروس تا کنون جان بیش از ۸۴ هزار نفر را در امریکا گرفته است.

ستاد انتخاباتی آقای بایدن گفته است که رییس جمهور دونالد ترمپ تلاش دارد که با انتقاد و حمله بر باراک اوباما، افکار عامه را از ناکامی های خودش، به ویژه در زمینۀ رسیدگی مناسب به بحران کروناویروس منحرف کند.

باراک اوباما نیز پس از سه سال پرهیز سیاسی، بار دیگر به صحنه برگشته است. او که در سه سال گذشته به ندرت در مورد آقای ترمپ تبصره کرده بود، هفتۀ گذشته در یک گردهمایی کارکرد رییس جمهور ترمپ را برای رسیدگی به بحران کروناویروس به باد انتقاد گرفت.

در انتخابات سوم نومبر ۲۰۲۰ امریکا افزون بر رییس جمهور، ۳۵ عضو مجلس سنا و تمام ۴۳۵ عضو مجلس نمایندگان ایالات متحده انتخاب می‌شود. قرار است آقای اوباما در کنار حمایت از جو بایدن، برای شماری از اعضای مجلس سنا و مجلس نمایندگان نیز کمپاین کند.

شماری از سیاستمداران دموکرات، با توجه به شهرتی که آقای اوباما دارد، توقع دارند که وی شدیدتر و مهاجمانه‌تر بر دونالد ترمپ بتازد. دستیاران آقای اوباما گفته اند که وی به حمایت از کمپاین‌های بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ ادامه خواهد داد.

کمپاین آقای بایدن به باراک اوباما به صفت چهرۀ اثرگذار می‌نگرد که نه‌تنها دموکرات‌ها را تقویت کرده بلکه راید‌هندگان مستقل و حتا جمهوریخواهان میانه‌رو را که نگران ادامۀ کار دونالد ترمپ برای چهار سال دیگر اند، به سمت جو بایدن جذب کند.

یک نظرپرسی تازه نشان داده است که ۵۷ درصد امریکایی ها نظر مثبت و هواخواهانه نسبت به باراک اوباما دارند. در این نظرپرسی ۹۲ درصد دموکرات‌ها و ۱۹ درصد جمهوریخواهان آقای اوباما را تایید کرده اند.

این نظرپرسی همچنان نشان داده است که محبوبیت باراک اوباما حتا از دو نامزد انتخابات – ترمپ و بایدن – هم بیشتر است. عین نظرپرسی نشان داده است که ۴۱ درصد امریکایی‌ها از بایدن و ۴۰ درصد هم از دونالد ترمپ پشتیبانی کرده اند.

XS
SM
MD
LG