لینک های دسترسی

Breaking News

مقامات امریکا، قطر و پاکستان دربارۀ وضعیت افغانستان صحبت کردند


انتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در تماس‌های جداگانهٔ تلیفونی با وزیران خارجهٔ قطر و پاکستان در مورد وضعیت افغانستان گفتگو کرد.

بلینکن روز سه شنبه ۲۵ جولای (۳ اسد) با نشر تویتی گفته است که با بلاول بوتو زرداری، همتای پاکستانی‌اش در مورد حمایت ایالات متحده از بهبود وضعیت اقتصادی پاکستان صحبت کرده است.

همچنان وزیر خارجۀ ایالات متحده، گفتگو در مورد نگرانی‌های مشترک منطقه‌ای واشنگتن و اسلام‌آباد از جمله افغانستان را بخشی دیگری از این مکالمۀ تلیفونی گفته است.

در این حال، وزارت خارجۀ قطر نیز با نشر اعلامیه‌ای از مکالمۀ تلیفونی محمد بن عبدالرحمان آل ثانی و انتونی بلینکن خبر داده است. در اعلامیه‌ آمده است که دو مقام در مورد روابط دوجانبه، تحولات اخیر در افغانستان و برخی مسایل دیگر صحبت کرده اند.

وزارت خارجۀ قطر گفته است: "در این تماس تلیفونی، روابط دوجانبه دو کشور، پیشرفت در بحران جنگ اوکراین، انکشاف وضعیت افغانستان و راه‌های حمایت از مردم افغانستان و آخرین تحولات توافق هسته‌ای ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت".

مقامات وزارت خارجۀ ایالات متحده و پاکستان در حالی در مورد نگرانی‌های مشترک در افغانستان صحبت کرده اند که اخیراً مقامات نظامی پاکستان ناامنی‌های اخیر را در آن کشور به عبور جنگجویان تحریک طالبان پاکستانی از خط دیورند ربط داده اند.

اما طالبان حضور گروه‌های تندرو از جمله تحریک طالبان پاکستانی را در خاک افغانستان رد کرده اند.

در این حال، خواجه آصف، وزیر دفاع طالبان روز جمعه هفتۀ گذشته با ندامت کشورش از حمایت طالبان گفت که در یک سال گذشته افراد ارشد تحریک طالبان پاکستانی در افغانستان کشته شدند، چگونه طالبان حضور آنها را در افغانستان انکار می‌کنند.

همچنان مقامات پاکستانی، حکومت طالبان را به نقض توافق دوحه مبنی بر عدم استفاده از خاک افغانستان علیه دیگر کشورها متهم کرده اند، اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در واکنش به این ادعاها گفته است که طرف توافق دوحه ایالات متحده بود نه پاکستان.

این در حالی است که پس از افزایش ناامنی‌ها در آن کشور، مقامات پاکستانی آصف درانی، نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان را برای گفتگو با رهبران حکومت طالبان به کابل فرستادند.

دفتر معاون سیاسی ریاست‌الوزرای حکومت طالبان، روز پنجشنبه ۲۰ جولای (۲۹ سرطان) در اعلامیه‌ای گفته است که مولوی عبدالکبیر در دیدار با نماینده ویژۀ پاکستان در امور افغانستان بار دیگر به او اطمینان داد که از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد.

در این اعلامیه آمده است: "ما امنیت پاکستان را منفعت خود می‌دانیم و ناامنی در پاکستان را ضرر خود می‌دانیم و به عنوان یک همسایه مسلمان خواهان جنگ و ناامنی در پاکستان نیستیم، از این رو اجازه نمی‌دهیم کسی از خاک ما علیه پاکستان استفاده کند".

بر اساس اعلامیه، مولوی عبدالکبیر به آصف درانی گفته است که به عنوان کشوری که طعم تلخ جنگ‌ها را دیده است، به پاکستان مشوره می‌دهد که صلح را به جای جنگ ترجیح دهد.

درانی روز چهارشنبه در یک سفر سه روزه به کابل سفر کرد. پیش از دیدار با مولوی عبدالکبیر، نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان روز چهارشنبه با امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه حکومت طالبان نیز دیدار کرد.

XS
SM
MD
LG