لینک های دسترسی

Breaking News

اسلام‌آباد: 'رژیم تک سندی' هنوز بین افغانستان و پاکستان پابرجاست


حکومت پاکستان در ماه اکتوبر ۲۰۲۳ سفر اقوام دو سوی دیورند را با پاسپورت و ویزه به این کشور الزامی اعلام کرد.
حکومت پاکستان در ماه اکتوبر ۲۰۲۳ سفر اقوام دو سوی دیورند را با پاسپورت و ویزه به این کشور الزامی اعلام کرد.

وزارت امور خارجه پاکستان در مورد سفر بین افغانستان و پاکستان از مسیر چمن - سپین بولدک بدون نیاز به پاسپورت یا ویزه گفته است که پالیسی "رژیم تک سندی" حکومت پاکستان همچنان در این مسیر مرزی برقرار است.

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان، روز پنجشنبه ۲۵ جولای (چهارم اسد) در پاسخ به پرسش‌های پیاپی خبرنگاران در مورد تردد از این مسیر گفت که هیچ خارجی بدون پاسپورت و ویزه نمی‌تواند وارد این کشور شود.

او گفت: "در مورد بحث یا مذاکراتی که بین افرادی که در چمن تحصن می‌کردند و مقامات ما صورت گرفت، به شما توصیه می‌کنیم برای هرگونه جزییات در مورد تفاهم بین معترضان و مقامات، با مقامات مربوط از جمله حکومت بلوچستان تماس بگیرید. با این حال، مایلم تاکید کنم که رژیم تک سندی پابرجاست و هیچ خارجی بدون پاسپورت و ویزۀ معتبر نمی‌تواند به پاکستان بیاید".

پس از ۲۴۷ روز اعتراض علیه فیصله رژیم تک سندی، ملک عنایت خان کاسی، یک عضو هیات مذاکره‌کنندۀ حکومت پاکستان روز یکشنبه ۲۱ جولای (۳۱ سرطان) خطاب به هزاران معترض گفت که اکنون اقوام دو سوی خط دیورند میتوانند آزادانه بین چمن و سپین بولدک رفت و آمد و تجارت کنند.

ملک عنایت کاسی گفت که حکومت پاکستان تمام خواست‌های معترضان را پذیرفته است. او گفت: "شما که مشقت زیادی را در تظاهرات تان در اینجا تحمل کردید، حلق تشنه، روزه به دهان، در هوای گرم و سرد برای تحقق خواست‌های تان اینجا ایستادگی کردید، صد در صد خواست‌های تان پذیرفته شد."

پس از اعلام ملک عنایت کاسی، گذرگاه مرزی چمن - سپین بولدک برای چند ساعت برای افراد دارای تذکره افغانستان و کارت شناخت پاکستان بدون نیاز به پاسپورت و ویزه باز شد، اما یک روز بعد این مسیر دوباره بسته شد.

حکومت پاکستان در اوایل ماه اکتوبر ۲۰۲۳ اعلام کرد که سر از اول نومبر آن سال داشتن پاسپورت و ویزه برای رفت و آمد در مسیر چمن-سپین بولدک و دیگر گذرگاه‌های مرزی آن کشور با افغانستان لازمی است.

به تاریخ ۲۱ اکتوبر ۲۰۲۳ در مخالفت با این تصمیم پاکستان تظاهرات در چمن شکل گرفت و معترضان خواستار لغو این تصمیم شدند.

حکومت پاکستان گفته است که به خاطر مسایل امنیت ملی، داشتن پاسپورت و ویزه را برای تردد در گذرگاه‌های مرزی الزامی کرده است، اما معترضان چمن گفته بودند که تا زمانی که این تصمیم لغو نشده است، به تظاهرات شان ادامه می‌دهند.

بازداشت همکار نزدیک اسامه بن لادن

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در این نشست خبری درباره بازداشت امین‌الحق، یکی از همکاران نزدیک اسامه بن لادن، بنیانگذار القاعده و طراح حملات ۱۱ سپتمبر گفت که نهادهای مجری قانون، در ماه مارچ سال روان امین‌الحق را زمانی بازداشت کردند که به طور غیرقانونی از افغانستان وارد پاکستان می‌شد.

به گفته زهرا بلوچ، امین‌الحق یکی از همکاران کلیدی اسامه بن لادن بود و نامش نیز در فهرست تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان افزود که اسلام‌آباد در این خصوص در ماه مارچ به سازمان ملل متحد اطلاع داده است.

خانم بلوچ گفت: "اداره مبارزه با تروریزم پاکستان تحقیقات امین الحق را رهبری می‌کند."

پیش از این، اداره مبارزه با تروریزم پنجاب روز جمعه ۱۹ جولای (۲۹ سرطان) گفته بود که امین الحق در نتیجۀ یک عملیات ویژه توسط نظامیان پاکستانی در گجرات ایالت پنجاب بازداشت شده است.

این درحالی است که تیم نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل متحد به تاریخ ۱۰ جولای (۲۰ سرطان) با نشر گزارشی هشدار داد که افغانستان با موجودیت گروه‌های تروریستی مانند القاعده و دولت اسلامی یا داعش، تقریباً به طور قطع منحیث منبعی برای ناامنی باقی خواهد ماند.

اما عبدالحق وثیق، رییس عمومی استخبارات طالبان، روز پنجشنبه ۲۵ جولای (چهارم اسد) گفت که تبلیغات رسانه‌ای در مورد حضور گروه‌های مختلف در افغانستان صحت ندارد، بلکه سیاسی و با هدف گمراه کردن اذهان عمومی است.

گروه

XS
SM
MD
LG