لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: سارنوالان افغانستان در معرض هیچ تهدیدی نیستند


ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، نگرانی‌های سازمان بین‌المللی عدالت و صلح انتقالی مستقر در ایالات متحده را در مورد تهدیدات امنیتی علیه سارنوالان در افغانستان رد کرد و این سازمان را به تلاش برای بیرون‌کردن کادرهای افغان و زمینه سازی برای قاچاق انسان متهم کرد.

مجاهد روز یکشنبه ۳۰ جولای (هشتم اسد) با نشر تویتی در واکنش به گزارش سازمان بین‌المللی عدالت و صلح انتقالی مستقر در ایالات متحده گفت که هیچ سارنوالی در افغانستان در معرض خطر نیست.

سازمان بین‌المللی عدالت انتقالی و صلح ناوقت روز جمعه ۲۸ جولای با نشر اعلامیه‌ای گفت که کمپاین موسوم به ''سارنوالان برای سارنوالان'' به تاریخ ۲۷ جون ۲۰۲۲ فعالیت خود را به صورت رسمی در دفتر سارنوالی منطقهٔ سالت لیک ایالت یوتای ایالات متحده‌ آغاز کرد.

هدف این کمپاین در وهلهٔ نخست جمع‌آوری کمک مالی ۱۵ میلیون دالری برای تخلیهٔ سارنوالان افغان به سایر کشور‌ها بود تا کار شان را در امنیت و مصوونیت ادامه بدهند.

یما رایین، یکی از بنیانگذاران سازمان بین‌المللی عدالت انتقالی و صلح، در مورد تهدیدی که سارنوالان در افغانستان مواجه اند، گفته است که "۲۶ سارنوال یا خویشاوندان شان توسط طالبان شکنجه و کشته شده اند."

بر اساس اعلامیهٔ سازمان بین‌المللی عدالت انتقالی و صلح، با مسلط شدن مجدد طالبان بر افغانستان، جنایتکاران از زندان‌ها آزاد شدند و رهایی آنان تهدید فوری را متوجه سارنوالانی می‌کند که زندگی شان را وقف تامین عدالت کرده اند.

اما ذبیح‌الله مجاهد این اظهارات را فقط یک ادعا خواند و گفت که عفو عمومی طالبان برای همه افغان‌ها قابل تطبیق است و هیچکس نمی‌تواند آن را نقض کند.

او گفته است: "متاسفانه بعضی از نهادهای خارجی مغرض، تحت نام‌های حقوق انسانی، صلح و عدالت، گزارش‌های نادرستی در مورد افغانستان پخش می‌کنند و برای فرار و خروج مردم از کشور ما فعالیت دارند. امارت اسلامی (حکومت طالبان) بر افغان‌ها صدا می‌کند که فریب این نهادهای مشکوک را نخورند و کشور خود را ترک نکنند".

این در حالی است که دفتر هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) به تاریخ ۱۷ جولای (۲۶ سرطان) در گزارش دوماهۀ وضعیت حقوق بشری در این کشور، از ثبت موارد کشتار فراقانونی کارمندان و منسوبین نظامی حکومت پیشین خبر داد.

علاوه بر یوناما، سازمان عفو بین‌الملل و سازمان حقوق بشر نیز از نقض فرمان عفو رهبر طالبان و کشته شدن منسوبین امنیتی حکومت پیشین افغانستان گزارش داده اند.

بر اساس این اعلامیه، قبل از سقوط کابل در ۱۵ اگست ۲۰۲۱ میلادی نزدیک به شش هزار کارمند در لوی سارنوالی افغانستان مصروف کار بودند و جنایتکاران به شمول اعضای برجستهٔ طالبان را مورد پیگرد قانونی قرار می‌دادند.

در این اعلامیه آمده است که این سارنوالان که توسط ایالات متحده و سایر متحدین آن آموزش دیده اند، حالا بیکار استند، در خفا زندگی می‌کنند و با مشکلات جدی دست و پنجه نرم می‌کنند.

بر اساس این اعلامیه، کمپاین ''سارنوالان برای سارنوالان'' تلاش می‌کند تا سارانوالان افغان به کشور‌هایی انتقال یابند که برای افغان‌ها پناهندگی می‌دهند.

این در حالی است که حکومت طالبان به دستور هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان صلاحیت "تحقیق و نظارت" را از لوی سارنوالی به ریاست استخبارات این گروه محول کرده است.

همچنان در آخرین مورد نیز رهبر طالبان نام "لوی سارنوالی" را به "ریاست عمومی نظارت و تعقیب فرامین و احکام" تغییر داده است.

گروه

XS
SM
MD
LG