لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان و صندوق بین‌المللی پول به توافق حمایت مالی سه میلیارد دالری نزدیک شده اند


صندوق بین المللی پول (IMF) روز پنجشنبه ۲۹ جون (هشتم سرطان) گفت که کارکنان این نهاد با مقامات پاکستان به فراهم‌کردن حمایت کوتاه‌مدت مالی سه میلیارد دالری به توافق رسیدند.

این صندوق با نشر اعلامیه‌ای گفته است که توافق جدید از تلاش‌های فوری مقامات برای تثبیت اقتصاد در برابر شوک‌های خارجی اخیر، حفظ ثبات اقتصاد کلان و ارایه چارچوبی برای تامین مالی از شرکای چندجانبه و دوجانبه حمایت خواهد کرد.

همچنان اعلامیه گفته است که این توافق فضایی را برای هزینه‌های اجتماعی و توسعه از طریق بهبود بسیج درآمد داخلی و اجرای دقیق هزینه‌ها برای کمک به رفع نیازهای مردم پاکستان ایجاد خواهد کرد.

در اعلامیه به نقل از ناتان پورتر یک مسوول این صندوق آمده است: "خوشحالم که اعلام کنم تیم صندوق بین‌المللی پول در سطح کارکنان با مقامات پاکستانی بر سر یک قرارداد نه ماهه که حدود 3 میلیارد دالر است، به توافق رسیده است".

این در حالی است که توافق در سطح کارکنان به تایید بورد اجرایی صندوق بین‌المللی پول نیاز دارد. ناتان پورتر گفته است که این توافق منوط به تایید بورد اجرایی صندوق بین‌المللی پول است که انتظار می‌رود تا اواسط جون این درخواست را بررسی کند.

صندوق بین‌المللی پول به کشورهایی که با مشکلات بیلانس پرداخت‌ها مواجه استند، حمایت مالی کوتاه‌مدت می‌کند.

مذاکرات بین حکومت پاکستان و صندوق بین‌المللی پول نیز در این خصوص از حدود یک سال است که ادامه دارد.

اسحاق دار، وزیر مالیۀ پاکستان نیز روز پنجشنبه به خبرگزاری رویترز گفته است که برای دریافت پول از صندوق بین‌المللی پول، به یک توافق در سطح کارکنان نزدیک شده است. او ابراز امیدواری کرد که تا ۲۴ ساعت آینده این توافقنامه امضا شود.

پاکستان در سال ۲۰۱۹ قرارداد قرضه ۶.۵ میلیارد دالری را با صندوق بین‌المللی پول امضا کرده بود.

اخیراً وزیر مالیه پاکستان و سایر مقامات حکومتی پاکستان انتقاد کرده اند که قرارداد قرضه با صندوق بین‌المللی منحیث یک شکار جیوپلیتیک یا سیاست جغرافیایی است.

برخی از جناح‌ها در پاکستان نیز ادعا می‌کنند که دولت ایالات متحده به دلیلی از نفوذ خود در روند گرفتن قرضه از صندوق بین‌المللی پول برای پاکستان استفاده نمی‌کند که به ادعای این جناح‌ها پاکستان به چین بسیار نزدیک شده است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، می‌گوید که واشنگتن طرف مذاکرات جاری بین صندوق بین‌المللی پول و پاکستان نیست، اما دولت ایالات متحده از پاکستان در برنامه اصلاحات با صندوق بین المللی پول حمایت می‌کند.

XS
SM
MD
LG