لینک های دسترسی

Breaking News

در حملهٔ انتحاری و درگیری با تندروان چهار نظامی پاکستانی کشته شدند


اردوی پاکستان روز پنجشنبه ششم جولای (۱۵ سرطان) با نشر بیانیه‌ای گفته است که در درگیری با تندروان و یک حملهٔ انتحاری با موتر در شمال غرب این کشور، کم از کم چهار نظامی از جمله یک جگرن اردو کشته شدند.

در بیانیه آمده است که نیروهای امنیتی پاکستان اواخر روز چهارشنبه یک "عملیات مبتنی بر اطلاعات" را علیه یک مخفیگاه "تروریست‌ها" در خیبر انجام دادند و در درگیری مسلحانه متعاقب آن جگرن میان عبدالله شاه که رهبری عملیات را برعهده داشت، کشته شد.

اردوی پاکستان گفته است که "سه تروریست" در پیوند با این رویداد بازداشت شده اند. براساس بیانیهٔ اردو این خشونت‌ها در دره خیبر و وزیرستان شمالی، از مربوطات ایالت خیبر پشتونخوا، رخ داده است.

تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) تایید کرده است که جنگجویان آنان هدف حمله قرار گرفته اند. این گروه با ارسال پیامی به خبرنگاران مدعی شده است که جنگجویان آن در حملات تلافی جویانه تلفاتی به نیروهای امنیتی پاکستان وارد کرده اند.

اردوی پاکستان گفته است که این عملیات ساعاتی پس از آن رخ داد که یک حمله کنندهٔ انتحاری با موتر حامل‌اش یک پوستهٔ امنیتی را هدف قرار داد و جان حد اقل سه نظامی و یک پسر ۱۰ ساله را گرفت.


در بیانیهٔ اردو آمده است: "بمب گذار انتحاری قصد داشت پستهٔ نیروهای امنیتی را هدف قرار دهد. اما رهگیری به موقع بم‌گذار انتحاری توسط سربازان، مانع وقوع یک فاجعه بزرگ شد."

تا اکنون مسوولیت این حملهٔ انتحاری را هیچ گروهی بر عهده نگرفته، اما تحریک طالبان پاکستان در گذشته مسوولیت حملات مشابهی را ادعا کرده است.

بر اساس گزارش ها، در حملات تحریک طالبان پاکستان و سایر گروه های شورشی در پاکستان در شش ماه اول سال جاری میلادی، نزدیک به ۴۰۰ نفر از جمله نیروهای امنیتی کشته شده اند. اردوی پاکستان گفته است که از آغاز سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۰۰ افسر و سرباز اردو در حملات انتحاری و درگیری با تندروان کشته شده اند.

در همین حال یک گزارش تحقیقی مشترک نهاد موسوم به (Small Arms Survey) مستقر در سویس و دیدبان صلح افغانستان نشان می‌دهد که بازارهای خرید و فروش اسلحه در مناطق مرزی افغانستان و پاکستان همچنان فعالیت دارند و با وجود تلاش طالبان افغانستان برای کنترول انبارهای تسلیحات امریکایی، دسترسی تحریک طالبان پاکستان به این تسلیحات ادامه دارد.

در گزارش آمده است: "این سازمان مارکیت‌ها یا بازارهای اسلحه را در مناطق مرزی شناسایی کرد که با رضایت مقامات محلی طالبان فعالیت می‌کنند... یافته‌های پژوهشی وجود بازارهای اسلحه در مناطق مرزی را تایید می‌کند و به‌رغم افزایش توقیف سلاح‌ها توسط استخبارات طالبان، قاچاق اسلحه بیرون مرزی ادامه دارد".

پس از تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان، حملات در پاکستان، به ویژه در مقابل نیروهای امنیتی، افزایش یافته است.

آتش‌بس شکننده‌ای که به میانجی‌گری طالبان افغان میان اسلام آباد و تحریک طالبان پاکستان عقد شده بود، در ماه نومبر سال گذشته پایان یافت و تحریک طالبان پاکستان به جنگجویان این گروه دستور داد تا در سراسر این کشور دست به راه اندازی حملات بزنند.

اسلام‌آباد ادعا دارد که اکثریت این حملات در داخل افغانستان طرحریزی می‌شوند، اما حکومت طالبان در افغانستان گفته است که اجازه نمی‌دهد از خاک این کشور علیه هیچ کشوری دیگری استفاده شود.

XS
SM
MD
LG