لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان کاهش سرعت انترنت را به آسیب در کیبل‌های زیرآب نسبت داد


سرعت انترنت در پاکستان از چند ماه به اینسو به شدت کند شده است
سرعت انترنت در پاکستان از چند ماه به اینسو به شدت کند شده است

مقام‌های پاکستان کاهش سرعت انترنت را در آن کشور در ماه‌های اخیر، که واکنش‌های فعالان و تاجران را بر انگیخته است، با آسیب درکیبل‌های زیرآب نسبت داده‌ اند.

اما کارشناسان حقوق دیجیتل به این باور اند که حکومت پاکستان ممکن یک فایروالی را آزمایش می‌کند تا فضای آنلاین را کنترول کند. فایروال، سیستم امنیتی انترنتی است که ترافیک شبکه را نظارت و فضای آنلاین را کنترول می‌کند.

حکومت پاکستان قبلاً افزایش استفاده از ابزار فلترشکن و شبکه‌های مجازی خصوصی (VPN) را به عنوان دلیل این کاهش سرعت انترنت معرفی کرده و همچنین اذعان کرده بود که کشور در حال تبدیل کردن سیستم انترنتی است.

ادارهٔ تنظیم مقررات مخابرات پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که "کاهش سرعت انترنت در سراسر آن کشور عمدتاً به دلیل خرابی در دو از هفت کیبل زیرآبی بین‌المللی است که پاکستان را به شبکه جهانی متصل می‌کنند." مقام‌ها گفته اند که این مشکل تا اوایل ماه اکتوبر رفع خواهد شد.

شبکه‌های انترنتی پاکستان از ماه جولای به اینسو تا حدود ۴۰ درصد کندتر از حالت عادی بوده‌ و ارتباطات واتساپ و ابزار فلترشکن و شبکه‌های مجازی خصوصی (VPN) به شدت مختل شده‌اند. مقامات برای هفته‌ها از اظهارنظر در مورد کاهش سرعت انترنت خودداری کرده‌اند.

در آغاز ماه، خواجه محمد آصف، وزیر دفاع پاکستان گفت که کشورش در حال "انتقال" است و اضافه کرد که "برای جلوگیری از محتوای تهدیدآمیز و افترا آمیز علیه حکومت و افراد، کنترول صورت خواهد گرفت".

اما شزا فاطمه خواجه، وزیر تکنالوژی معلوماتی پاکستان این اتهام را که حکومت در کاهش سرعت انترنت دست داشته، رد کرد و آن را به افزایش ابزار فلتر شکن و شبکه‌های مجازی خصوصی (VPN) نسبت داد.

این در حالی است که اردوی پاکستان - قدرتمندترین نهاد این کشور- اعلام کرده است که با آنچه که "تروریزم دیجیتلی" خوانده می‌شود، مبارزه می‌کند.

عاصم منیر، لوی درستیز پاکستان، اخیراً هشدار داده است که از تروریزم دیجیتلی برای نشر "معلومات نادرست و هرج و مرج" علیه نیروهای اردو استفاده شده است.

تحلیلگران می‌گویند که هدف اصلی این اختلالات دیجیتلی، حزب مخالف به رهبری عمران خان، صدراعظم پیشین پاکستان است که محبوبیت بالایی دارد و از حمایت نسل جوان و آگاه به تکنالوژی برخوردار است.

از زمان برکناری عمران خان، صدراعظم پیشین پاکستان، از قدرت در سال ۲۰۲۲، این کشور شاهد افزایش فعالیت سیاسی در انترنت می‌باشد. اکثر کمپاین‌های انترنتی، علیه دخالت احتمالی اردو در سیاست و نقش آن در شکل‌دهی سیاست خارجی بحث می‌کنند.

عفو بین‌الملل و سازمان دیده‌بان حقوق بشر از مقام‌های پاکستانی خواسته است که شفاف عمل کنند.

جور ون برجین، متخصص تکنالوژی سازمان عفو بین الملل گفت که "عدم شفافیت مقام‌های پاکستانی در مورد استفاده از فناوری‌های نظارتی و کنترولی که محتوا را مسدود و سرعت انترنت را کاهش و کنترول می‌کنند، یک نگرانی جدی است."

این در حالی است که پاکستان به صنعت تکنالوژی معلوماتی خود که در حال رشد است، برای افزایش صادرات و تولید درآمد ارزی، بسیار حیاتی برای این کشور دچار بحران نقدینگی، متکی است.

شاهزاد ارشاد، رییس ارایه خدمات انترنت بی‌سیم پاکستان، در بیانیه‌ای گفت: "بدون اقدام فوری و قاطع، کشور با عواقب اقتصادی عمیق‌تر و شکاف دیجیتلی دراز مدت مواجه خواهد شد."

گروه

XS
SM
MD
LG