لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان قانونی را تصویب کرد که راه را برای بازگشت نواز شریف هموار می‌کند


مجلس نمایندگان پارلمان پاکستان قانونی را تصویب کرد که معیاد سلب صلاحیت قانونگذاران از سمت شان را محدود می‌کند و راه را برای بازگشت نواز شریف، صدراعظم پیشین پاکستان که در تبعید به سر می‌برد، فراهم می‌کند.

یک سخنگوی حکومت پاکستان روز سه‌شنبه ۲۷ جون (ششم سرطان) گفت که رییس جمهور سرپرست تعدیلی را امضا کرد که براساس آن محاکم فقط می‌توانند نمایندگان پارلمان را ''برای مدتی که بیش از پنج سال نباشد'' سلب صلاحیت کنند.

این سخنگو گفت که صادق سنجرانی، رییس مجلس سنا پارلمان پاکستان روز دوشنبه در غیاب عارف علوی، رییس جمهور پاکستان که در خارج از کشور در سفر حج به سر می‌برد، به عنوان سرپرست این لایحه را امضا کرد.

نواز شریف در سال ۲۰۱۷ به دنبال اختلافات جدی با اردوی مقتدر پاکستان که به گفتهٔ تحلیلگران سیاسی، تصمیم گیرنده در این کشور با جمعیت ۲۲۰ میلیونی است، به اتهام اختلاس از حکومت کنار زده شد.

محکمهٔ عالی پاکستان او را تا اخیر عمر از حضور در عرصه سیاست محروم کرد و سپس شریف به هفت سال زندان محکوم شد.

نواز شریف در سال ۲۰۱۹ به قید ضمانت صحی رها شد و به بریتانیا رفت. او از آن زمان تاکنون در آنجا زندگی می‌کند و از پشت صحنه حزب مسلم لیگ – نواز را که توسط خانواده‌اش اداره می‌شود، هدایت می‌کند.

حسن عسکری، تحلیلگر مسایل سیاسی به خبرگزاری فرانس پرس گفت: ''حزب حاکم مسلم لیگ – نواز و شرکای ایتلافی آن می‌خواهند نواز شریف را بازگردانند. این لایحه برای رسیدن به این هدف تصویب شده است.''

او افزود: ''نواز شریف در انتخابات آینده مبارز اصلی حزب مسلم لیگ (ن) خواهد بود. بازگشت او از نظر سیاسی برای حزب بسیار مفید خواهد بود، اما مشخص نیست که آیا خودش در انتخابات شرکت خواهد کرد یا خیر.''

نواز شریف هنوز با دوسیۀ اختلاس مواجه است، اما دوسیه های حقوقی سیاستمداران پاکستان به محض بازپس گیری قدرت توسط حزب‌شان به طور منظم بازگردانده می‌شوند.

شهبار شریف برادر نواز شریف سال گذشته پس از آن که عمران خان با رای عدم اعتماد پارلمان از صدارت برکنار شد، صدراعظم پاکستان شد و قرار است انتخابات عمومی در ماه اکتوبر برگزار شود.

عمران خان با طرح مبارزه با فساد در سال ۲۰۱۸ میلادی صدر اعظم پاکستان شد، اما نتوانست دورۀ صدارت‌اش را تکمیل کند. عمران خان از آن زمان تظاهرات گسترده‌ای را راه اندازی کرده و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شده است.

خان به تاریخ نهم ماه می از سوی ادارهٔ ملی حسابرسی پاکستان به اتهام فساد و اختلاس بازداشت شد و حامیان وی تظاهرات گسترده را در شهرهای مختلف پاکستان راه اندازی کردند که در خشونت‌های مرتبط به آن کم از کم نه نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شده و نیز به شماری از تاسیسات دولتی پاکستان خسارت وارد شد.

در پی این تظاهرات که منجر به بازداشت هزاران نفر از حامیان حزب تحریک انصاف و استعفای برخی از رهبران این حزب شد، عمران خان پس از سه روز بازداشت، به تاریخ ۱۲ می (۲۲ ثور) به قید ضمانت آزاد شد و به خانه رفت.

صدر اعظم پیشین پاکستان که با ۱۵۰ مورد اتهام روبرو است، تا کنون دو بار در محکمه در اسلام آباد، پایتخت پاکستان حضور یافته است. با ادامهٔ تنش میان عمران خان و حکومت پاکستان، شمار فزایندهٔ اعضای حزب تحریک انصاف استعفا داده اند. چندین چهرهٔ شناخته شدهٔ سیاسی که از حزب تحریک انصاف فاصله گرفته اند،‌ شام چهارشنبه تشکیل حزب جدید "استحکام پاکستان" را اعلام کردند.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG