لینک های دسترسی

Breaking News

عمران خان، نواسۀ نخستین دیکتاتور نظامی پاکستان را به عنوان نامزد صدارت معرفی کرد


عمر ایوب خان
عمر ایوب خان

اسد قیصر، دستیار عمران خان، صدراعظم پیشین پاکستان و رهبر حزب تحریک انصاف روز پنجشنبه ۱۵ فبروری (۲۶ دلو) گفت که عمر ایوب خان از سوی عمران خان به عنوان نامزد پست صدارت معرفی شده است.

قیصر پس از دیدار با عمران خان که در زندان به سر می‌برد، به خبرنگاران گفت: "عمر ایوب نامزد ما برای پست صدارت خواهد بود، او از سوی عمران خان نامزد شده است."

در انتخابات سراسری هشتم فبروری سال روان میلادی در پاکستان، هیچ یک از احزاب عمده سیاسی آن کشور نتوانست برنده اکثریت کرسی‌های پارلمان شود، اما نامزدان مستقل همسو با حزب تحریک انصاف پاکستان برنده ۹۲ کرسی پارلمان شده اند و بیشترین کرسی‌های پارلمان را در اختیار دارند.

از آنجاییکه برای تشکیل حکومت به حمایت ۱۶۹ عضو شورای ملی پاکستان نیاز است، نامزدان مستقل حامی عمران خان نیز کرسی‌های کافی را برای اکثریت ساده به دست نیاورده اند و نیز به دلیلی که آنان به صورت انفرادی برنده کرسی‌های پارلمان شده اند،‌ نمی‌توانند حکومت خود را تشکیل بدهند. تنها احزاب سیاسی رسمی در پاکستان قادر به تشکیل حکومت اند.

خان ایتلاف با سه حزب بزرگ پاکستان را رد کرده، اما قیصر گفت که حزب تحریک انصاف با احزاب دیگر تماس خواهد گرفت تا در مورد حمایت از نامزدی ایوب گفتگو کنند.

مخالفان خان روز سه شنبه شهباز شریف، صدراعظم پیشین پاکستان را پس از آن به حیث نامزد کرسی صدارت کشورش معرفی کردند که احزاب عمده پاکستان از نامزدی وی حمایت کردند.

ایوب در حال حاضر مخفی است و در تحقیقات مختلف، از جمله به اتهام مشارکت در شورش‌های پس از دستگیری عمران خان، توسط نیروهای نظامی تحت تعقیب است.

او با وجود غیبت در کارزار انتخاباتی به رقابت پرداخت و در انتخابات به کرسی پارلمان دست یافت. او قبلاً عضو حزب نواز شریف رقیب اصلی خان و همچنین حزب جنرال پرویز مشرف، حاکم نظامی پیشین بود.

عمر ایوب، نواسۀ ایوب خان، نخستین دیکتاتور نظامی پاکستان است که از سال ۱۹۵۸ تا ۱۹۶۹ بر پاکستان حکومت کرد.

در همین حال خان و حزب تحریک انصاف پاکستان از اعتراضات سراسری علیه تقلب در انتخابات خبر داده است. کمیسیون انتخابات چنین اتهامات را رد کرده و گفته است که مجامع قانونی هرگونه نگرانی خاصی را برطرف خواهند کرد.

این حزب از هواداران خود خواسته تا روز شنبه در اعتراضات سراسری علیه تقلب ادعا شده در انتخابات شرکت کنند. گوهرعلی خان، رییس موقت حزب تحریک انصاف، گفت که از احزاب دیگری که معتقد اند رای‌گیری ناعادلانه بوده است، دعوت می‌کند تا به اعتراض بپیوندند.

انتخابات اخیر پاکستان، به ویژه به دلیل قطع خدمات انترنت و تلیفون، با ادعاهای گستردهٔ تقلب روبرو شده است، هرچند مقام‌های پاکستانی گفته اند که قطع خدمات مخابراتی به دلیل تدابیر امنیتی انتخابات بوده است.

گروه

XS
SM
MD
LG