لینک های دسترسی

Breaking News

اسلام‌آباد مذاکره با تحریک طالبان پاکستان را رد کرد


گروهی از جنگجویان تحریک طالبان پاکستان در وزیرستان شمالی
گروهی از جنگجویان تحریک طالبان پاکستان در وزیرستان شمالی

وزارت خارجهٔ پاکستان مذاکره با تحریک طالبان پاکستان را رد کرده و آن گروه را به کشتار نظامیان و غیرنظامیان پاکستانی متهم کرد.

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجهٔ پاکستان روز پنجشنبه ۲۲ جون (اول سرطان) در یک کنفرانس خبری در اسلام آباد گفت: "حکومت پاکستان با کسانیکه مسوول کشتار غیرنظامیان و مسوولان امنیتی این کشور اند مذاکره نخواهد کرد."

پیش از این، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در مصاحبه با طلوع نیوز گفته بود که افغانستان آماده است میان تحریک طالبان پاکستان و حکومت آن کشور میانجی‌گری کند.

در همین حال، برخی منابع نزدیک به طالبان پاکستانی به صدای امریکا گفته اند که گروهی از سران قومی پاکستان برای مذاکره با سران تحریک طالبان پاکستان به افغانستان سفر کرده اند.

بخش دیوهٔ صدای امریکا گزارش داده است که حدود ده یا ۱۲ روز پیش، ابتدا جرگه‌ای برگزار شده و سپس هیات بزرگان قومی پاکستان برای دیدار با سران تحریک طالبان پاکستان به افغانستان سفر کردند.

مشخص نیست که این دیدارها در کجای افغانستان صورت گرفته و نیز تا کنون حکومت طالبان در افغانستان و تحریک طالبان پاکستان در مورد سفر این هیات بزرگان قومی پاکستان به افغانستان ابراز نظری نکرده اند.

حکومت پاکستان و تحریک طالبان پاکستانی در سال ۲۰۲۲ به میانجی‌گری حکومت طالبان در افغانستان به آتش‌بس محدود توافق کردند، اما در نومبر همان سال حملات تحریک طالبان در پاکستان از سر گرفته شد.

پیش از این، حکومت طالبان گفته بود که هزاران مهاجر پاکستانی را از ولایت‌های هم‌مرز افغانستان با پاکستان، به ساحات دیگر افغانستان نقل مکان می‌دهند، زیرا گمان می‌رود که افزایش حوادث تروریستی در پاکستان با این پناهجویان ربط دارد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، روز یکشنبه چهارم جون به صدای امریکا گفت که بر اساس برنامه، این مهاجرین به سایر ولایات افغانستان منتقل خواهند شد تا اطمینان حاصل شود که آنها به خطوط مرزی دسترسی نداشته و در حملات داخل پاکستان دخیل نباشند. او مشخص نکرد که این افراد در کدام ولایت‌های افغانستان مستقر خواهند شد.

XS
SM
MD
LG