لینک های دسترسی

Breaking News

نمایندۀ ملل متحد وضعیت افغانستان را 'بسیار پیچیده' توصیف کرد


شورای امنیت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه ۲۱ جون (۳۱ جوزا) نشستی را برای بررسی وضعیت افغانستان برگزار کرده و باردیگر ضمن تاکید بر ایجاد حکومت همه‌شمول و برداشتن محدودیت‌ها بر حق کار و آموزش زنان و دختران افغان، از طالبان خواست تا ممنوعیت‌های وضع شده را لغو کند.

در نشست امروز مسایلی از جمله کمک‌های بشردوستانه، وضعیت حقوق بشری به ویژه حقوق زنان، دختران، اقلیت‌های مذهبی و قومی، امنیت، تروریزم، مواد مخدر، بحران اقتصادی، اجتماعی و گفتگو و مشارکت مورد بحث قرار گرفت.

شرکت کنندگان این نشست بر ادامهٔ کمک‌های بشردوستانه و حمایت مستمر از مردم افغانستان تاکید کرده و تعامل جامعه جهانی با طالبان را مهم خواندند.

روزا اوتنبایووا، نمایندۀ ویژۀ منشی عمومی سازمان ملل متحد در امور افغانستان حکومت طالبان را "منزوی و خودکامه" خواند و گفت که اعضای این حکومت "مردان" و تقریبا همه "پشتون" اند. او تاکید کرد که نبود یک حکومت همه‌شمول در افغانستان منجر به بی‌ثباتی خواهد شد.

او گفت که ملل متحد با یک وضعیت بسیار پیچیده در افغانستان روبه‌رو شده است. به گفتۀ وی طالبان کارمندان زن ملل متحد را بدون ارایهٔ دلیل از کار منع کرده و خواسته اند تا کارمندان مرد به جای زنان در این ادارات کار کنند که از طرف ملل متحد رد شده است.

طالبان پس از حاکمیت شان بر افغانستان، محدودیت‌های زیادی را بر فعالیت کاری و آموزشی زنان و دختران در افغانستان وضع کرده اند. این گروه نه تنها زنان را از کار در دفاتر دولتی، سازمان‌های غیرحکومتی و ادارات ملل متحد، بلکه از رفتن به مکتب و پوهنتون نیز منع کرده اند.

اوتنبایووا از طالبان خواست که اگر می‌خواهند گامی به سوی به رسمیت شناختن شان برداشته شود و ادارات ملل متحد به گونه مثمر مردم افغانستان را کمک کنند، باید این ممنوعیت‌ها را لغو کنند، در غیر آن به گفتۀ وی به رسمیت شناخته شدن طالبان "تقریباً ناممکن" خواهد بود.

او از کاهش کشت کوکنار استقبال کرده و از جامعه بین المللی و کشورهای کمک‌کننده خواستند تا برای کشت بدیل با دهقانان افغان کمک کنند.

نمایندۀ ویژۀ منشی عمومی سازمان ملل متحد در امور افغانستان یکبار دیگر تاکید کرد که ارایه موثر کمک‌های بشردوستانه مستلزم اجازه دسترسی کامل، سریع، مصوون و بدون مانع مطابق با قوانین بین‌المللی برای همه نهادهای بشردوستانه از جمله زنان بوده و ممنوعیت کار زنان در ادارات ملل متحد، علاوه بر محدودیت‌های قبلی، تاثیر منفی و شدیدی بر فعالیت‌های سازمان ملل متحد داشته و باعث کاهش کمک‌های بشردوستانه برای افغانستان شده است.

اوتنبایووا و سایر شرکت کنندگان این نشت از قطعنامهٔ شماره ۲۶۸۱، شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت کرده و از طالبان خواستند تا به آن احترام بگذارند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد به تاریخ ۲۷ اپریل (هفتم ثور) با صدور قطعنامه‌ای محدودیت‌های طالبان بر حق کار و آموزش زنان و دختران افغان را محکوم کرده و از آن گروه خواست تا ممنوعیت‌های وضع شده را لغو کند. شورای امنیت سازمان ملل متحد این قطعنامه را که بیش از ۹۰ کشور جهان از آن اعلام حمایت کرده اند، با اکثریت آرا تصویب کرد.

نماینده جاپان در شورای امنیت ملل متحد با اشاره به حملات تروریستی به ویژه دو حملهٔ اخیر در بدخشان گفت که کشورش تمام انواع اعمال تروریستی را محکوم می‌کند و از طالبان خواست که اقدامات لازم را در زمینهٔ تروریزم زدایی بردارند.

او از طالبان خواست به قطعنامه ۲۶۸۱ شورای امنیت ارج بگذارند و به زنان اجازه معنادار مشارکت در تمام امور اجتماعی را بدهند. او گفت "امید برای زنان افغان در حال نابودی است."

نمایندهٔ چین در این نشست گفت که افغانستان در یک وضعیت بسیار مهم انتقال از هرج و مرج به حالت ثبات قرار دارد و نیاز به توجه مستمر جامعه بین المللی و ملل متحد دارد. او بر تعامل با طالبان تاکید کرده و آن را یگانه راه اعتمادسازی و رسیدگی به نگرانی‌ها خواند.

نمایندۀ چین در سازمان ملل متحد از کمیته تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست تا جهت تعامل بهتر با طالبان تحریم‌های سفر بر رهبران آن گروه را لغو کنند. او همچنین از طالبان خواست تا برای فراهم آوری زمینۀ کار و آموزش زنان افغان و بهبود اوضاع تلاش کنند.

نمایندگان چین، روسیه و برازیل از ایالات متحده خواست تا پول‌های منجمد شده افغانستان را آزاد کرده و از دیگر کشورها خواستند تا برای بهبود وضعیت اقتصادی افغانستان تحریم‌ها بر این کشور را بردارند.

پس از آنکه طالبان در ۱۵ اگست سال ۲۰۲۱ بر افغانستان مسلط شدند، ایالات متحده حدود هفت میلیارد دالر دارایی بانک مرکزی افغانستان را که در بانک ذخایر فدرال امریکا موجود بود، منجمد کرد.

نماینده تاجیکستان افزایش فعالیت‌های گروه‌های تروریستی از جمله داعش، القاعده، جنبش اسلامی ترکستان شرقی، تحریک طالبان پاکستان و غیره را تهدیدی جدی برای امنیت منطقه‌ و جهان خواند.

نمایندگان تاجکستان و ایران همچنان از انتقال گروه‌های پشتون از مناطق مرزی با پاکستان به مناطق شمال افغانستان ابراز نگرانی کرده و آن را ناشی از تبعیض و تفرقهٔ قومی خواندند.

نمایندهٔ ایران همچنان گفت که نگرانی‌هایی وجود دارد که طالبان تلاش دارند تا بخشی از فرهنگ افغانستان را که از نظر لسانی و تاریخی با فارسی‌زبانان ارتباط دارد، از بین ببرند.

حکومت طالبان اخیراً گفته است که قصد دارد هزاران مهاجر پاکستانی را که در ولایات مرزی افغانستان ساکن اند، به مناطق دیگر افغانستان منتقل کند، زیرا گمان می‌رود افزایش حوادث تروریستی در پاکستان با این پناهجویان ربط داشته باشد.

نمایندگان کشورهای شرکت کننده همچنان از گزارش اخیر گروه تحلیل و نظارت کمیته تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد به ویژه در مورد افزایش فعالیت‌های تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی کرده و افزودند که این کشور نباید به لانهٔ تروریستان تبدیل شود.

XS
SM
MD
LG