لینک های دسترسی

Breaking News

پارلمان پاکستان در اوج تنش سیاسی در آن کشور نشست ویژه برگزار می‌کند


عکس آرشیف، مقر پارلمان پاکستان
عکس آرشیف، مقر پارلمان پاکستان

قرار است پارلمان پاکستان روز چهارشنبه ۲۲ مارچ (دوم حمل) نشست ویژه را برای "اتخاذ تصامیم مهم" در مورد انفاذ صلاحیت دولت در حالی برگزار کند که حامیان عمران خان، صدر اعظم پیشین آن کشور تا کنون در برابر تصمیم دولت و حکم محکمه برای بازداشت آقای خان ایستادگی کرده اند.

عمران خان که از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ صدر اعظم پاکستان بود، در اثر رای عدم اعتماد پارلمان از قدرت کنار رانده شد، اما آقای خان از زمان برکناری تا کنون چندین بار تظاهرات ضد دولتی را راه اندازی کرده و خواستار برگزاری انتخابات شده است.

در چند روز اخیر، حامیان عمران خان و حزب تحریک انصاف وی چندین بار با نیروهای پولیس پاکستان که تلاش داشتند خان را دستگیر کرده و به محکمه بکشانند، درگیر شده اند.

دستور بازداشت عمران خان پس از آن صادر شد که او در قضیهٔ فساد به تاریخ ۲۸ فبروری به محکمه حاضر نشد. عمران خان متهم است که در مورد تحایفی که در جریان صدارت‌اش دریافت کرده یا سودی را که از فروش این تحایف به دست آورده گزارش نداده است.

رییس پارلمان پاکستان هنگام اعلام نشست ویژۀ روز چهارشنبه، دلیلی را برای این اقدام ارایه نکرد، اما تلویزیون دولتی پاکستان گزارش داده است که ایتلاف بر سر اقتدار حکومت از پارلمان خواسته است تا "تصامیم مهم" را در مورد تطبیق صلاحیت دولت اتخاذ کند.

رسانۀ دولتی پاکستان در گزارشی در مورد نشست کابینۀ آن کشور که در آن صدر اعظم شهباز شریف نیز شرکت داشت، از قول شرکت کنندگان گزارش داده است که حزب تحریک انصاف عمران خان یک حزب سیاسی نبوده بلکه به گفتۀ آنان "یک گروهی از تندروان" است که "دشمنی آن با دولت" تحمل شده نمی‌تواند.

شهباز شریف تا کنون تقاضای عمران خان برای برگزاری انتخابات جدید را رد کرده و گفته است که انتخابات آن کشور به تاریخ معین آن در ماه نومبر سال روان برگزار خواهد شد.

پارلمان پاکستان در حالی نشست ویژه برگزار می‌کند که حامیان عمران خان در تازه‌ترین دور تظاهرات، در شهر لاهور جمع شده اند.

برخوردها میان حامیان خان و نیروهای امنیتی پاکستان دور جدید بی‌ثباتی سیاسی را در پاکستان ایجاد کرده است، کشوری با۲۲۰ میلیون جمعیت که از قبل درگیر بحران فلج‌کنندۀ اقتصادی است.

عمران خان مدعی است که حکومت و قوای نظامی پاکستان تلاش دارند که او را از رقابت در انتخابات ماه نومبر باز دارند، اتهامی که حکومت و قوای نظامی پاکستان آن را رد کرده اند. در صورتیکه اتهامات وارد شده بر عمران خان ثابت شود، او واجد شرایط برای شرکت در انتخابات نخواهد بود.

پولیس پاکستان در چند روز گذشته صدها نفر از حامیان عمران خان را در پیوند به تظاهرات و رویارویی با پولیس بازداشت کرده است.

XS
SM
MD
LG