لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان روند اخراج اجباری افغان‌های بدون اسناد را از سرمی‌گیرد


عکس آرشیف، از کاروان مهاجران افغان که در حال عزیمت از پاکستان به افغانستان اند
عکس آرشیف، از کاروان مهاجران افغان که در حال عزیمت از پاکستان به افغانستان اند

مقامات پاکستان روز سه شنبه ۱۹ مارچ (۲۹ حوت‌) گفتند که آنان روند اخراج اجباری مهاجران افغان را از آن کشور از سر می‌گیرند.

این اظهارات مقامات پاکستان پس از آن بیان شد که اردوی پاکستان یکشنبه شب حملات هوایی را در ساحهٔ لمن ولسوالی برمل ولایت پکتیکا و ساحهٔ افغان- دوبی ولسوالی سپیره ولایت خوست بر خانه‌های مسکونی انجام داد. در نتیجۀ این حملات، سه زن و سه کودک در پکتیکا و دو زن در خوست جان باختند.

ذبیح‌ الله مجاهد، سخنگوی طالبان، گفت که به دستور وزارت دفاع حکومت طالبان، نه پایگاه نظامیان پاکستانی هدف قرار داده شد که در نتیجهٔ آن به نیروهای پاکستانی تلفات وارد شده است، اما ارقام مشخصی از تلفات نظامیان پاکستانی ارایه نکرد. اما به گفته مجاهد، این درگیری‌های مرزی اکنون پایان یافته است.

سازمان بین المللی مهاجرت یا (IOM) در ماه جنوری سال روان میلادی گفت که بیش از ۵۰۰ هزار افغان‌ مهاجر بدون اسناد پس از آن پاکستان را ترک کردند که اسلام‌آباد ضرب‌الاجل ماه نومبر را تعیین کرد. بر اساس این ضرب‌الاجل، مهاجران بدون اسناد به شمول افغان‌‌ها آن کشور را ترک کنند، در غیر آن دستگیر خواهند شد.

پاکستان با استناد به نگرانی‌های امنیتی و فشارهای اقتصادی در آن کشور از سرکوب مهاجران بدون اسناد دفاع کرد. اما تحلیلگران معتقدند که هدف اسلام‌آباد تحت فشار قرار دادن حکومت طالبان در رابطه با حضور تندروان از جمله تحریک طالبان پاکستان در امتداد مرز میان افغانستان و پاکستان است.

یک مقام ارشد حکومت در ایالت خیبر پشتونخوا که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، به خبرگزاری فرانس پرس گفت ''مرحله دوم برگشت مهاجران غیرقانونی افغان پس از عید آغاز خواهد شد.'' اما او افزود که ''جزییات این مرحله تا حالا فاش نشده است."

در همین حال، یک مقام ارشد پولیس در شهر پشاور، مرکز ایالت خیبر پشتونخوا، به خبرگزاری فرانس پرس نیز تایید کرد که مرحله دوم عملیات اخراج اجباری با هدف قرار دادن افغان‌هایی که به گونه غیرقانونی در پاکستان اقامت دارند، پس از عید آغاز خواهد شد.

او به شرط اینکه نامش در گزارش ذکر نشود، گفت که به نیرو‌های پولیس خیبر پشتونخوا دستور داده شده است تا مناطقی را شناسایی کنند که افغان‌های بدون اسناد در آنجا زندگی می‌کنند.

اما این مقام ارشد پولیس پشاور گفت که حکومت فدرال ایالت خیبر پشتونخوا تا حالا دستورالعمل خاصی در مورد نوعیت این عملیات صادر نکرده است.

در دهه‌های اخیر، میلیون‌ها افغان برای فرار از جنگ در افغانستان به پاکستان فرار کرده اند. پس از آنکه طالبان در اگست ۲۰۲۱ بار دیگر بر افغانستان مسلط شدند و قوانین سخت‌گیرانه اسلامی را در آن کشور اعمال کردند، صدها هزار شهروند دیگر افغانستان از ترس خشونت طالبان به پاکستان فرار کردند.

گروه

XS
SM
MD
LG