لینک های دسترسی

Breaking News

انتظارات مهاجرین افغان از حکومت جدید خیبر پشتونخوا


مهاجرین افغان که در پاکستان زندگی می‌کنند، امیدوار اند که با روی کار آمدن حکومت جدید در آن کشور مشکلات آنان تا حدودی حل شود.

میلیون‌ها مهاجر افغان در ایالت خیبر پشتونخوا با مشکلات متعددی در اداره‌های آموزشی، مراکز صحی، اشتغال و نداشتن کارت اقامت طولانی مدت اقامت مواجه استند.

برخی از مهاجرین افغان ساکن خیبر پشتونخوا می‌گویند که برای بیش از ۴۰ سال است که در آنجا زندگی می‌کنند، بسیاری آنها با مردم محلی خویشاوندی دارند، اقوام آنان در آنجاست و در آنجا تجارت دارند، از همین‌رو در شرایط کنونی نمی‌توانند به کشورشان بازگردند.

محمد عبدالله زدران، یکی از ساکنان کمپ مهاجرین افغان در صوابی، خیبر پشتونخوا، به صدای امریکا گفت: "ما مدتی است که با مشکل مواجه شده ایم، زیرا پولیس علاوه بر داشتن کارت اقامت، ما را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد...امیدواریم حکومت به رهبری تحریک انصاف پاکستان در خیبر پشتونخوا مشکلات ما را کاهش دهد و حقوق ما را تامین کند."

فضل‌الحق خالقیار، باشندۀ کمپ هری در این ایالت به صدای امریکا گفت زمانی که عمران خان صدر اعظم بود، دربارۀ اقداماتی در مورد مهاجرین افغان سخن گفت، اما پس از اینکه حکومت موقت پاکستان روی کار آمد و دستور اخراج افغان‌ها را صادر کرد، آزار و اذیت مهاجرین افغان و اخراج اجباری آنان شروع شد.

خالقیار افزود: "با وجود اینکه کارت‌های ثبت‌ نام (اقامت) داریم، اما همچنان با مشکلاتی مواجه ایم و سختی‌های زیادی در زندگی داریم، اما اکنون که حکومت تحریک انصاف پاکستان دوباره در خیبر پشتونخوا آمده است، امید داریم، اندکی از مشکلات ما کاهش یابد."

با این حال، حزب تحریک انصاف پاکستان که در انتخابات هشتم فبروری بیشترین کرسی‌ها را در ایالت خیبر پشتونخوا کسب کرده است، می‌گوید که بر اساس اظهارات عمران خان، رهبر این حزب و صدر اعظم پیشین پاکستان، یک‌ونیم میلیون مهاجرین ثبت‌شدۀ افغان بار دوش این کشور نیستند.

در حالی که قرار است کابینه حکومتی تحریک انصاف در ایالت خیبر پشتونخوا به زودی اعلام شود، افتخار مشوانی، یکی از اعضای شورای ولایتی این حزب روز یکشنبه سوم مارچ (۱۳ حوت) به صدای امریکا گفت که حکومت آنان در نظر دارد مشکلات به وجود آمده برای مهاجرین افغان را حل کند.

او گفت: "عمران خان رییس ما هم می‌خواست که تمام حقوق برادران افغان داده شود و مشکلات شان حل شود. ما در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد یک استراتیژی به مهاجرین افغان ساکن ۵۳ کمپ در خیبر پشتونخوا استیم."

حکومت موقت پاکستان در اوایل ماه اکتوبر به همه مهاجرین که به گونهٔ غیرقانونی در آن کشور به سر می‌برند به شمول ۱.۷ میلیون افغان، مهلت داد تا اول نومبر آن کشور را ترک کنند،‌ در غیر آن آنان نخست بازداشت و سپس اخراج خواهند شد.

هرچند بارها مقامات حکومت طالبان و برخی نهادهای بین‌المللی خواستار منع اخراج مهاجرین افغان از پاکستان شده اند، اما این روند همچنان ادامه دارد.

تازه‌ترین آمار کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان و سازمان بین‌المللی مهاجرت نشان می‌دهد که بیش از ۵۰۸هزار مهاجر افغان طی سال ۲۰۲۳ و جنوری سال روان از پاکستان به کشورشان برگشته اند.

گروه

XS
SM
MD
LG