لینک های دسترسی

Breaking News

آصف درانی: در افغانستان صلح و امنیت، در پاکستان حملات تروریستی افزایش یافته است 


آصف درانی
آصف درانی

آصف درانی، نمایندهٔ ویژهٔ پاکستان برای افغانستان، گفته است در حالی که طالبان در افغانستان صلح و امنیت را تامین کرده اند، حملات تروریستی از این کشور همسایه، ثبات در پاکستان را تهدید کرده است.

درانی روز پجشنبه پنجم اکتوبر (۱۳ میزان) در یک سیمینمار بین المللی در اسلام آباد،‌ پایتخت پاکستان، گفت: "بدبختانه، سهم صلح ما هنوز هم غایب است."

او افزود که حکومت پاکستان در پی پایان بخشیدن حملات تروریستی توسط رهبران فراری و تندروان تحریک طالبان پاکستان، با طالبان افغان گفتگو‌های پایدار داشته اند.

این نمایندهٔ پاکستان یک بار دیگر ادعا کرد که حملات تحریک طالبان پاکستان در امتداد مرز‌ها افزایش یافته است و "آنان در خاک افغانستان پناه گرفته اند."

درانی گفت که نمی‌تواند در حال حاضر حکومت کنونی افغانستان را مقصر بخواند،‌ اما افزود که "پاکستان توقع دارد همانگونه صلحی را که طالبان در خاک خود شان تامین کرده اند، باید برای آوردن صلح در ساحات مرزی ما نیز سهیم شوند و مردمان تحریک طالبان پاکستان که در افغانستان پناه گرفته اند، باید یا به پاکستان مسترد شوند یا از بین برده شوند."

پاکستان همواره ادعا کرده است که طالبان پاکستانی در افغانستان پناهگاه امن دارند و از آنجا حملات بر خاک پاکستان را طرح‌ریزی می‌کنند.

اما هفتهٔ گذشته، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، حضور گروه‌های مسلح خارجی در افغانستان را رد کرد.

مجاهد گفت:‌ "ما تمام تلاش خود را کرده ایم و می‌کنیم تا هر کسی اطمینان داشته باشد که یک نفر غیرمسوول یا شهروند بیگانه یا شهروند کشور دیگر موجود نیست که مسلح باشد و به کسی تهدید ایجاد کند، اینجا نه کسی اجازه می‌دهد و نه موضع رهبری ما است."

پیش از آن، محمد یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان، گفته بود که کسی نباید افغان‌ها و حکومت طالبان را به خاطر ناتوانی در جلوگیری از حوادث امنیتی در سرزمین خود سرزنش کند.

یعقوب مجاهد، به تاریخ ۱۵ اگست بدون آنکه از پاکستان نام ببرد گفت که برخی کشورها به منظور منحرف‌کردن افکار مردم شان، در قبال رویدادهای امنیتی، افغانستان را متهم می‌دانند.

او گفت: "ما با کسی دشمنی نمی‌خواهیم، ما مشتاق نیستیم که امنیت کسی را به سوی وخامت ببریم، اما آنها باید مسوولیت خود را بدانند و دیگر افغان‌ها و ملت مظلوم افغانستان و این دولت نماینده ملت افغانستان [حکومت طالبان] را مقصر ندانند. آنها نباید برای پنهان‌کردن ناکامی‌های خود بیجا ادعا کنند."

ماه گذشته، جلیل عباس جیلانی، وزیر خارجهٔ حکومت موقت پاکستان، گزارش‌ها مبنی بر بازداشت ۲۰۰ شبه‌نظامی گروه مسلح تحریک طالبان پاکستان (TTP) توسط حکومت طالبان را تایید کرد.

جیلانی در پاسخ به سوال یک خبرنگار گفت که مقامات حکومت طالبان معلومات را در مورد بازداشت این ۲۰۰ شبه‌نظامی با یک هیات پاکستانی به اشتراک گذاشته اند. اما حکومت طالبان در افغانستان در این مورد اظهار نظر نکرده است.

با وجود آنکه روابط میان کابل و اسلام آباد روی ناامنی‌ها در پاکستان و اخراج مهاجرین افغان از این کشور تیره خوانده شده است، درانی گفت که "این به این معنی نیست که افغانستان و پاکستان دشمن همدیگر شده اند. هرگز نه."

گروه

XS
SM
MD
LG