لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: هیچ فرد خارجی مسلح در افغانستان حضور ندارد


حکومت طالبان در واکنش به اظهارات مقامات برخی کشورها در هفتادوهشتمین مجمع عمومی ملل متحد و نشست شورای امنیت این سازمان می‌گوید که هیچ شهروند خارجی مسلح در افغانستان وجود ندارد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان ناوقت روز چهارشنبه ۲۷ سپتمبر (پنجم میزان) در مراسمی در قندهار به مناسبت تجلیل از "روز جهانی گردشگری" حضور گروه‌ها و شهروندان مسلح خارجی را در افغانستان رد کرد.

او با توجه به چندین دهه جنگ و ناامنی در افغانستان گفت که منافع ملی این کشور و پالیسی حکومت طالبان ایجاب نمی‌کند که ناامنی در اینجا تداوم یابد.

مجاهد افزود:‌ "ما تمام تلاش خود را کرده ایم و می‌کنیم تا هر کسی اطمینان داشته باشد که یک نفر غیرمسوول یا شهروند بیگانه یا شهروند کشور دیگر موجود نیست که مسلح باشد و به کسی تهدید ایجاد کند، اینجا نه کسی اجازه می‌دهد و نه موضع رهبری ما است."

او با اشاره به نگرانی‌ها از حضور تروریستان خارجی در افغانستان زیر سلطهٔ طالبان گفت: "باور من این است که برخی حلقات استخباراتی می‌خواهند افغانستان پیشرفت نکند، افغانستان آرام نباشد و وضعیت کنونی را تحمل نمی‌توانند، آن حلقات استخباراتی به گونۀ غیرمستقیم به برخی کشورها واهمه ایجاد می‌کند".

این در حالی است که شیرمحمد عباس استانکزی، معین وزارت امور خارجۀ حکومت طالبان نیز روز گذشته در مراسم "روز جهانی گردشگری" در کابل، بدون ذکر نام کشوری گفت که هر کشوری باید برای حل مشکلات داخلی خود تلاش کند، نه اینکه همسایگان را برای جلب رضایت برخی قدرت‌های بزرگ و کوچک مقصر بدانند.

این مقام وزارت خارجۀ حکومت طالبان بار دیگر تاکید کرد که حکومت طالبان به کسی اجازه نمی‌دهد که از خاک افغانستان علیه سایر کشورها، به ویژه کشورهای همسایه، استفاده کند.

او گفت: "این انتقادها و تهمت‌های بی‌مورد در همه‌جا و در هر نشست و در هر کنفرانسی دلیل بر این است که خدای ناکرده روابط بین کشورها پرتنش شود، روابط بین کشورها بدتر شود و این به نفع هیچ یکی از ما نیست".

این در حالی است که طی هفته‌های اخیر، برخی از مقامات بلندپایه حکومت پاکستان در سازمان ملل متحد و سایر کنفرانس‌های بین‌المللی، از حکومت طالبان به دلیل فراهم‌کردن پناهگاه‌های امن برای تحریک طالبان پاکستان، گروه مخالف مسلح حکومت پاکستان انتقاد کرده‌ اند.

آنان مدعی اند که طالبان پاکستانی از خاک افغانستان حملاتی را علیه پاکستان انجام می‌دهند، آنچه طالبان همواره آن را رد کرده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG