لینک های دسترسی

Breaking News

سیگار: پاکستان از اخراج مهاجرین افغان برای اعمال فشار بر طالبان استفاده می‌کند


دفتر سرمفتش ویژهٔ ایالات متحده برای بازسازی افغانستان (سیگار) می‌گوید که پاکستان از پالیسی اخراج مهاجرین افغان از آن کشور برای اعمال فشار بر حکومت طالبان استفاده می‌کند تا این گروه از حمایت‌ تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) دست بردارد.

سیگار یکشنبه چهارم فبروری (۱۵ دلو) با نشر گزارشی در شبکه اجتماعی ایکس گفت که گروه تحریک طالبان پاکستان، از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان سود می‌برد و پس از حاکمیت طالبان در این کشور، حملات تروریستی در پاکستان به ویژه در مناطق مرزی افزایش یافته است.

همزمان با این، مرکز تحقیقات و مطالعات امنیتی پاکستان با نشر گزارشی گفته است که تحرکات مسلحانه در پاکستان در ماه جنوری امسال در مقایسه با جنوری ۲۰۲۳، بیش از دو برابر-۱۰۲ درصد- افزایش یافته است. بر اساس گزارش این مرکز، در ماه جنوری سال روان میلادی ۹۳ حمله مسلحانه در پاکستان صورت گرفته است که در نتیجه ۹۰ کشته و ۱۳۵ زخمی برجا گذاشته است.

در گزارش سیگار که به تاریخ ۳۰ جنوری سال روان نشر شده، آمده است: "بر اساس بیانیهٔ وزارت خارجهٔ ایالات متحده، هدف پاکستان از پالیسی بازگرداندن [مهاجرین افغان] عمدتاً اعمال فشار بر طالبان است تا حمایت‌ ادعاشده از تحریک طالبان پاکستانی را بازنگری کنند."

سیگار به نقل از روزا اوتنبایووا، نمایندۀ ویژه منشی عمومی ملل متحد برای افغانستان، نگاشته که پاکستان به این نتیجه رسیده است که مقامات حکومت طالبان، جهت جلوگیری از فعالیت‌های تحریک طالبان پاکستانی اقدامات اندکی اتخاذ کرده اند.

این اداره گفته است که پاسخگو نبودن حکومت طالبان در این خصوص، روابط بین این گروه و پاکستان را بیشتر تیره و شکنند کرده است.

حکومت طالبان تا اکنون به گزارش سیگار واکنش نشان نداده است، اما مقام‌های ارشد این گروه بارها گزارش‌ها مبنی بر حضور تحریک طالبان پاکستان و دیگر گروه‌های تروریستی در افغانستان را رد کرده و گفته اند که به هیچکس اجازه نمی‌دهند از خاک افغانستان علیه کشور دیگری استفاده کند.

سیگارهمچنان در مورد تصمیم سال گذشتۀ حکومت پاکستان مبنی بر اخراج ۱.۷ میلیون مهاجر غیرقانونی، به شمول افغان‌ها، گفته است که در نتیجۀ این روند، تعدادی از افغان‌هایی که منتظر دریافت ویزه برای رفتن به ایالات متحده بودند، نیز اخراج شده اند.

به گفتۀ یک مقام بلندپایهٔ پیشین حکومت پاکستان که نامش در گزارش ذکر نشده است، مقامات پاکستانی به سفارت امریکا در اسلام‌آباد گفته اند که نامه‌های این سفارت را به افغان‌هایی که منتظر ویزه استند، به عنوان اسناد قانونی نمی‌پذیرند، چون مهر رسمی، عکس و امضای متقاضی ویزه روی این نامه‌ها وجود ندارد.

یک نهاد حمایت از اسکان افغان‌ها در امریکا نیز گفته است که در اواخر دسمبر ۲۰۲۳، پاکستان طی کمپاین گستردۀ اخراج مهاجرین غیرقانونی، صدها شهروند افغانستان را به زور از آن کشور اخراج کرده است که منتظر اسکان مجدد در ایالات متحده بودند.

ادارۀ موسوم به "افغان ایواک" که متشکل از موسسات خیریه جهت کمک به مهاجرین است، می‌گوید که مقامات پاکستانی توصیه‌نامه‌های ارسالی سفارت ایالات متحده به افغان‌ها را نادیده گرفته اند.

این نهاد حمایت از پناهجویان می‌افزاید که این اقدام پاکستان برای افغان‌هایی که منتظر رفتن به امریکا استند، مشکل ایجاد کرده، زیرا سفارت ایالات در کابل بسته است و افغان‌ها مجبور می‌شوند برای امور قنسولی به کشور دیگری بروند.

اکثر این افغان‌ها به گونهٔ قانونی به پاکستان سفر کرده اند، اما در مدت انتظار طولانی برای دریافت ویزۀ امریکا، اعتبار ویزۀ پاکستانی شان ختم شده که تمدید آن مستلزم زمان و هزینه بیشتری است.

پس از تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱، صدها هزار افغان این کشور را ترک کردند که بیشتر آنها به کشورهای همسایه، به ویژه ایران و پاکستان مهاجرت کردند. بر اساس گزارش‌ها، حدود ۶۰۰هزار افغان به پاکستان مهاجر شده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG