لینک های دسترسی

Breaking News

سولنگی: تا اکنون بیش از ۶۰۰هزار افغان از پاکستان اخراج شده اند


مرتضی سولنگی، وزیر اطلاعات، نشرات و امور پارلمانی حکومت پاکستان
مرتضی سولنگی، وزیر اطلاعات، نشرات و امور پارلمانی حکومت پاکستان

وزیر اطلاعات، نشرات و امور پارلمانی حکومت پاکستان می‌گوید که تا اکنون بیش از ۶۰۱ هزار مهاجر افغان فاقد اسناد و مدارک اقامت از این کشور اخراج شده و این روند هنوز هم جریان دارد.

مرتضی سولنگی به صدای امریکا گفت که بررسی تمدید کارت‌های مهاجرت (پی او آر) به مهاجران افغان نیز جریان دارد و به زودی در این خصوص تصمیم گرفته خواهد شد.

این در حالی است که تاریخ کارت‌های ثبت و راجستر مهاجران افغان در ماه جون سال گذشته، منقضی شده بود.

بریالی میاخیل، رییس انجمن مهاجران افغان در پاکستان می‌گوید که افغان‌هایی که کارت مهاجرت ندارند،‌ به ویژه محصلان در جریان ثبت نام در تاسیسات آموزشی و امتحانات با مشکلات زیادی مواجه اند.

میاخیل گفت: "حکومت باید میعاد کارت های پی‌اوآر(کارت مهاجرت) را تمدید کند زیرا مشکلات تاجران و محصلان پس از انقضای آن افزایش یافته و تمامی ادارات از آنان کارت مهاجرت می‌خواهند. زمانی که آنان کارت‌های منقضی را نشان می‌‌دهند کارهای شان به پیش نمی‌رود."

میاخیل افزود که در کنار این، مشکلات اقتصادی مهاجران افغان در پاکستان نیز افزایش یافته است.

حکومت موقت پاکستان در ماه نومبر سال گذشته، روند اخراج مهاجران فاقد اسناد را آغاز کرد و بر اساس آمار رسمی این کشور تا اکنون بیش از ۶۰۱ مهاجر افغان از پاکستان اخراج شده اند.

بر اساس معلومات رسمی پاکستان، در این کشور نزدیک به ۱.۷ میلیون مهاجر فاقد اسناد زیست دارند.

با اینحال، سرفراز بگتی، وزیر داخلهٔ پاکستان گفته است که تمامی مهاجران افغان را از این کشور اخراج خواهد کرد و میعاد اسناد آنان نیز تمدید نخواهد شد.

کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان گفته است که در حال حاضر در پاکستان حدود ۱.۴ میلیون مهاجر راجستر شدهٔ افغان زیست دارند و به همین تعداد دیگر مهاجران فاقد اسناد نیز در آن کشور به سر می‌برند.

پس از تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان و سقوط جمهوریت در سال ۲۰۲۱، صدها هزار افغان به کشورهای همسایه،‌ به ویژه پاکستان مهاجرت کردند.

گروه

XS
SM
MD
LG