لینک های دسترسی

Breaking News

جنجال روی ایجاد پوستۀ امنیتی؛ طالبان و نظامیان پاکستانی بار دیگر درگیر شدند


در چهار روز گذشته این، چندین بار است که دو طرف درگیر شده مرزبانان طالبان و پاکستانی در این درگیری‌ها از سلاح‌های سبک و سنگین استفاده می‌کنند.
در چهار روز گذشته این، چندین بار است که دو طرف درگیر شده مرزبانان طالبان و پاکستانی در این درگیری‌ها از سلاح‌های سبک و سنگین استفاده می‌کنند.

در ادامه جنجال روی ایجاد یک پوستهٔ امنیتی توسط طالبان در ساحهٔ مرزی زازی میدان ولایت خوست، افراد این گروه بار دیگر با نظامیان پاکستانی درگیر شده اند.

بر اساس گزارش‌ها، در این درگیری‌ها به دو طرف تلفات نیز وارد شده است.

یک رسانۀ تحت کنترول طالبان در ولایت خوست روز یک‌شنبه هشتم سپتمبر (۱۸ سنبله) گزارش داد که محبوب شاه قانت، معاون والی این ولایت، از ساحهٔ مرزی دیدار کرده و به افراد این گروه و باشندگان محل توصیه کرده که "متجاوزین را در خاک افغانستان سرکوب" کنند.

طالبان در مورد وارد شدن تلفات در نتیجۀ این درگیری‌ها تا اکنون اظهار نظر نکرده‌ اند، اما برخی از منابع در این مورد به صدای امریکا گفته اند که در نتیجۀ درگیری‌های تازه، یک جنگجوی طالبان کشته شده است. برخی از رسانه‌های محلی همچنان گزارش داده اند که در این درگیری‌ها شماری از غیرنظامیان نیز زخمی شدند.

در همین حال، برخی از منابع پاکستانی گفته اند که در اثر درگیری‌های مرزی، کم از کم پنج منسوب امنیتی این کشور زخمی شده‌ اند. مقام‌های امنیتی پاکستان تا اکنون در این مورد به گونۀ رسمی تبصره نکرده اند.

مقامات پاکستانی گفته اند که بر اساس توافقات دوجانبه میان افغانستان و پاکستان، در حدود ۲۶۰۰ کیلومتر مرز میان دو کشور، هیچ یکی دو طرف نمی‌تواند به گونۀ یک طرفه پوسته‌های امنیتی جدید در امتداد مرز ایجاد کنند.

اما برخی از منابع به صدای امریکا گفته اند که مرزبانان طالبان پیش از ایجاد پوسته‌ٔ جدید، نظامیان پاکستانی را در جریان گذاشته بودند، اما دو طرف در این مورد به نتیجه‌ای نرسیده بودند.

دو طرف چندین در چهار روز گذشته، بار‌ها باهم درگیر شده و مرزبانان طالبان و پاکستانی در این درگیری‌ها از سلاح‌های سبک و سنگین استفاده کرده اند.

طالبان و نظامیان پاکستانی در سه سال گذشته بارها در امتداد خط دیورند با هم درگیر شده اند که افزون بر وارد شدن تلفات به دو طرف، به غیرنظامیان نیز آسیب وارد شده است.

در آخرین مورد، در درگیری که به تاریخ ۱۲ اگست میان طالبان و نیروهای مرزی پاکستان در نزدیکی تورخم به وقوع پیوست، یک زن و دو کودک افغان کشته شدند و به گفتۀ طالبان دو پوسته نظامیان پاکستانی منهدم شد.

ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان در ننگرهار دوشنبه ۱۲ اگست (۲۲ اسد) با فرستادن خبرنامه‌ای به رسانه‌ها گفته بود که نیروهای مرزی طالبان می‌خواستند در ساحهٔ غورکی در نزدیکی تورخم یک پوسته را گسترش دهند که نظامیان پاکستانی برای جلوگیری از این کار دست به گلوله‌باری زدند.

پس از این درگیری، مرز تورخم برای مدت سه روز به روی رفت و آمد مسافران و کاروان‌های تجارتی مسدود شده بود.

گروه

XS
SM
MD
LG