لینک های دسترسی

Breaking News

پزشکیان به مکرون: ایران پرخاشگری را تحمل نکرده و در برابر آن سکوت نمی‌کند


مسعود پزشکیان، رییس جمهور ایران، روز چهارشنبه هفتم اگست (۱۷ اسد)، در تماس تلیفونی با امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه، گفته است که ایران در برابر پرخاشگری سکوت نخواهد کرد.

مکرون و پزشکیان در حالی با هم صحبت کرده اند که نگرانی‌ها از تشدید بیشتر تنش در منطقه، متعاقب کشته شدن اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی گروه حماس در تهران، رو به افزایش نهاده است.

به نقل از خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) پزشکیان، با انتقاد از حملات اسراییل بر غزه گفته است که حکومت ایران "پرهیز از جنگ و تلاش برای استقرار صلح و امنیت جهانی را جزو اصول اساسی خود می‌داند، اما در چارچوب معاهدات و قوانین بین‌المللی هرگز در مقابل تعدی به منافع و امنیت خود سکوت نخواهد کرد."

رییس جمهور ایران گفت: "اگر امریکا و کشوهای غربی واقعاً به دنبال جلوگیری از جنگ و ناامنی در منطقه هستند، برای اثبات این ادعا باید فوراً فروش سلاح و حمایت از اسراییل را متوقف و این رژیم را وادار به توقف نسل‌کشی و حملات در غزه و پذیرش آتش‌بس کنند."

در همین حال، سازمان همکاری اسلامی روز چهارشنبه یک نشست اضطراری را به درخواست ایران در عربستان سعودی برگزار کرد تا در مورد کشته شدن اسماعیل هنیه بحث کند.

اسماعیل هنیه که برای اشتراک در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رییس جمهور جدید ایران به آن کشور رفته بود، بامداد چهارشنبه ۳۱ جولای (۱۰ اسد) در اقامتگاهش در تهران کشته شد.

ایران و گروه‌های متحد آن در منطقه، اسراییل را به کشتن هنیه متهم می‌کنند، اما اسراییل تا کنون مسوولیت کشتن هنیه را به عهده نگرفته است.

از سوی دیگر، انتونی بلینکن، وزیر خارجه‌ ایالات متحده، روز دوشنبه، گفت که امریکا به صورت شبانه روزی کار می‌کند تا از تشدید منازعه در شرق میانه جلوگیری شود.

این دپلومات ارشد امریکا همچنین از اسراییل و حماس خواست تا از طریق آتش بس ''این چرخه" خشونت را بشکنند، اشارهٔ بلینکن به جنگ میان اسراییل و گروه حماس در نوار غزه است که تقریباََ ۱۰ ماه از آن سپری می‌شود.

وزیر خارجهٔ امریکا همچنین گفت که توافق برای آتش‌بس در غزه نیز برای شکستن ''این چرخه'' خشونت بی‌نهایت با اهمیت است.

به گفتهٔ بلینکن،‌ آتش‌بس "‌نه تنها امکانات آرامش پایدارتر را در غزه، بلکه در سایر مناطقی مساعد خواهد کرد که احتمال گسترش منازعه می‌رود."

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا، نیز روز دوشنبه گفت که ایالات متحده از طریق دپلوماسی با تمام کشور‌ها تلاش می‌کند تا به ایران بگویند که تشدید منازعه در شرق میانه به نفع تهران نیست.

تشدید تنش در شرق میانه، اکثر کشورهای جهان به ویژه کشورهای غربی را واشته است تا به شهروندان شان مقیم لبنان و اسراییل هشدار دهند که فوراً آن کشورها را ترک کنند.

گروه

XS
SM
MD
LG