لینک های دسترسی

Breaking News

هاکستاین: برای انفاذ آتش‌بس در غزه وقت نباید تلف شود


نماینده ویژه ایالات متحده در امور لبنان با سخنگوی پارلمان لبنان
نماینده ویژه ایالات متحده در امور لبنان با سخنگوی پارلمان لبنان

اموس هاکستاین، نمایندۀ ویژه ایالات متحده در امور لبنان، روز چهارشنبه ۱۴ اگست (۲۴ اسد) هشدار داد که برای آتش بس در غزه که می‌تواند به ختم جنگ و درگیری میان گروه حزب الله و اسراییل کمک کند، وقت نباید تلف شود.

سفر هاکستاین به لبنان، یک روز قبل از آغاز مجدد مذاکرات روی آتش بس میان حماس و اسراییل صورت می‌گیرد و دپلوماتان در تلاش اند تا در پی هشدار ایران و حزب‌الله به انتقام‌گیری از کشته شدن رهبر حماس و یک فرمانده ارشد حزب‌الله از اسراییل، از بروز یک جنگ تمام عیار جلوگیری کنند.

هاکستاین در یک کنفرانس مطبوعاتی در بیروت گفت که با نبیه مصطفی بری، رییس پارلمان لبنان و یک متحد گروه حزب‌الله، در مورد "چارچوب موافقتنامه مطرح شده برای آتش بس غزه" صحبت کردند. او افزود که هر دو جانب توافق کردند که دیگر وقت برای تلف کردن و هیچ بهانۀ مشروع از هر جانب برای تعویق بیشتر آن وجود ندارد.

هاکستاین گفت که این معامله، به یک راه حل دپلوماتیک در لبنان و جلوگیری از جنگ گسترده‌تر کمک می‌کند. او تاکید کرد که باید از این فرصت برای عملکرد دپلوماتیک، نهایت استفاده شود.

هاکستاین هشدار داد که هر چه بیشتر زمان از تشدید این تنش ها بگذرد، به همان اندازه احتمال و چانس واقعات، اشتباهات و هدف قرار گرفتن اهداف غیر عمدی بیشتر می‌شود که این می‌تواند باعث تشدید فراتر از کنترول تنش شود.

راه حل دپلوماتیک قابل "دستیابی"

نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور لبنان ابراز باورمندی کرد که "می‌توان به پایان جنگ" دست یافت. او گفت: "می‌دانیم که کسانی اند که می‌خواهند این جنگ را به دیگر منازعات ربط دهند. موضع ما چنین نیست."

هاکستاین افزود: "باورمندیم که یک راه حل دپلوماتیک قابل دستیابی است چرا که باور داریم که هیچ کس خواهان یک جنگ تمام عیار میان لبنان و اسراییل نیست."

گروه حزب الله مکررا گفته است که زمانی خصومت را ختم می‌کند که توافق آتش بس در غزه صورت گیرد.

هاکستاین در این سفر با نجیب میقاتی، صدراعظم لبنان، نیز ملاقات کرد. میقاتی با صدور بیانیه‌ای گفته بود که "ناسازگاری اسراییل، تلاش برای توقف جنگ را تهدید می‌کند."

هنگام سفر هاکستاین به لبنان، روزنامۀ الاخبار، که حامی گروه حزب‌الله در لبنان است، در عوان سرمقاله‌ای نوشته بود "از میانجی اسراییلی استقبال نکنید". این روزنامه، هاکستاین را متهم کرد که قبل از کشته شدن شکر، از عدم حمله اسراییل به مناطق جنوب لبنان، اطمینان داده بود.

درگیری میان حزب الله و اسراییل، از زمان آغاز جنگ میان اسراییل و حماس به تاریخ هفتم ماه اکتوبرسال گذشته، جریان دارد.

بر اساس آمار خبرگزاری فرانس‌پرس، در این درگیری ها، حداقل ۵۶۸ نفر در لبنان کشته شدند که اکثر آنان جنگجویان بودند، اما ۱۱۸ غیرنظامی نیز شامل کشته شدگان اند.

طبق معلومات اردوی اسراییل، در درگیری‌ها در بلندی های گولان در میان حزب الله و اسراییل، تاکنون ۲۲ سرباز و ۲۶ غیرنظامی اسراییلی کشته شده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG