لینک های دسترسی

Breaking News

معترضان به نشست دوحه: ملل متحد برای 'سفیدنمایی و به رسمیت‌شناسی طالبان' تلاش می‌کند


 شماری از فعالان حقوق زن گفته اند که هیچ‌گاهی گروه طالبان از مردم افغانستان نمایندگی کرده نمی‌تواند و این زنان از همۀ اقشار جامعه خواسته اند که صدای شان را در این مورد بلند کنند (تصویر از آرشیف صدای امریکا)
شماری از فعالان حقوق زن گفته اند که هیچ‌گاهی گروه طالبان از مردم افغانستان نمایندگی کرده نمی‌تواند و این زنان از همۀ اقشار جامعه خواسته اند که صدای شان را در این مورد بلند کنند (تصویر از آرشیف صدای امریکا)

شماری از فعالان حقوق زن به دعوت شدن نمایندگان طالبان در نشست سوم دوحه و عدم حضور نمایندگان آنان و فعالان مدنی در این نشست واکنش نشان داده و سازمان ملل متحد را به ''سفیدنمایی و تلاش برای رسمیت‌ شناختن" حکومت طالبان متهم کرده‌اند.

اعضای جریان موسوم به "جنش شنبه‌های ارغوانی" در برخی ولایات به شمول بلخ و بغلان روز شنبه ۲۲ جون (دوم سرطان) به دلیل تهدیدات امنیتی در مکان‌های سربسته اعتراض کرده و گفته اند که نباید حضور"تروریستان و طالبان در نشست‌های جهانی" عادی‌سازی شود.

آنان همچنان گفته اند که هیچ‌گاهی گروه طالبان از مردم افغانستان نمایندگی کرده نمی‌تواند و این زنان از همۀ اقشار جامعه خواسته اند که صدای شان را در این مورد بلند کنند.

ملل متحد روز گذشته تایید کرد که نشست دو روزه نمایندگان ویژۀ شماری از کشورها در مورد افغانستان در دوحه، پایتخت قطر،‌در مورد نگرانی‌های جامعه مدنی افغانستان، زنان و مدافعان حقوق بشر بحث نخواهد کرد.

روزا اوتنبایووا، رییس هیت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) پس از سخنرانی در نشست شورای امنیت دربارۀ افغانستان در نیویارک، در یک کنفرانس خبری گفت که دیدار رو در روی جامعه بین المللی با طالبان مهم است.

مریم معروف آروین، رییس جنبش شنبه‌های ارغوانی، با فرستادن پیامی به صدای امریکا گفت: "سازمان ملل متحد به جای حمایت از مردم افغانستان مخصوصاً زنان با سفید‌نمایی، باج‌دهی، نگهداری طالبان در قدرت و فضاسازی برای به رسمیت‌شناسی حکومت‌ خود خوانده این گروه پرداخته و این سازمان با صدور اجازه سفر به مقامات گروه طالبان...و عدم دعوت نمایندگان واقعی مردم افغانستان به ویژه زنان معترض داخل کشور، به خواسته‌های برحق مردم افغانستان توهین و بی احترامی نموده است."

آروین همچنان گفت که گروه طالبان در کم‌تر از سه سال گذشته، شهروندان افغانستان به ویژه زنان و دختران را به گروگان گرفته و در این مدت جامعۀ بین‌المللی به شمول ملل متحد تنها نظاره‌گر بوده اند.

به گفتۀ او، حذف حضور نمایندگان زنان و فعالان مدنی در نشست‌ سوم دوحه توسط ملل متحد و به فرمایش طالبان انجام شده و این کار "جفای بزرگ" در حق زنان و مدافعان حقوق بشر در داخل افغانستان است.

جریان موسوم به "جنبش زنان مقتدر افغانستان" نیز به این تصمیم ملل متحد واکنش نشان داده است.

این جریان در اعلامیه‌ای گفته است: "هر نوع مذاکره با جنایت‎کاران جنگی، عاملان جنایت علیه بشریت، کارگزاران آپارتاید جنسیتی و در کل تمامی کسانی که عدالت انتقالی را به سخره گرفته ‌اند، گفت‌وگو نه، بلکه معامله پنداشته می‌شود."

این جنبش معتقد است که زنان، دگرباشان جنسی و اقلیت‌های مذهبی در افغانستان به گونۀ واضح تحت ''رژیم اپارتاید'' قرار گرفته و اعضای آنان از سازمان ملل متحد و جامعۀ بین‌المللی خواسته اند که باید "اپارتاید جنسیتی" را جرم‌انگاری و به رسمیت بشناسند.

مسعوده کوهستانی، یکی از زنان معترض، گفته با آنکه زنان و فعالان مدنی در نشست سوم دوحه دعوت نشده اند، امیدوار است چنین نشست‌ها باعث به کشاندن طالبان به میز محاکمه شود.

کوهستانی افزود که باید در نشست‌های بین‌المللی از طالبان در مورد ''جرایم ضد بشری، اپارتاید جنیستی و نقض حقوق بشری'' پرسیده شده و آنان به محاکمه کشانیده شوند.

نسرین حمیدی، از دیگر فعال حقوق زن، گفت: "هرگونه تعامل با طالبان بدون حضور مخالفان، به ویژه نمایندگان زنان افغانستان لطمۀ بزرگی است به اعتبار و ارزش سازمان ملل متحد."

جریان سیاسی زیر نام "مجمع فدرال خواهان افغانستان" نیز برگزاری نشست دوحه را افزایش تعامل با طالبان و دعوت آن‌ها در غیاب نمایندگان مردم این کشور را تکرار تجربه‌های شکست خورده و ناکام عنوان کرده است.

در اعلامیه‌ای این جریان آمده است: ''ما از تعیین نمایندۀ ویژه سازمان ملل متحد و از گفتگو‌های صادقانه و منصفانه استقبال می‌کنیم، مشروط بر این که حضور و مشارکت معنادار همه اقشار و گروه‌های سیاسی جامعۀ افغانستان در نظر گرفته شود، زیرا گروه طالبان به هیچ صورت نمی‌تواند از مردم افغانستان نمایندگی کند."

نگرانی از دعوت نشدن زنان و نمایندگان جامعه مدنی و بحث‌ها در مورد حقوق بشر در نشست دوحه در حالی مطرح می‌شود که پیش از این، مقام‌های ملل متحد به شمول نمایندۀ ویژه سر منشی ملل متحد برای افغانستان چندین بار با مقام‌های طالبان در این مورد بحث و گفتگو کردند.

پس از نشست‌های پیهم میان مقام‌های ملل متحد و طالبان، وزارت خارجۀ حکومت این گروه هفته گذشته اعلام کرد که هیات آنان در بحث‌های اصلی سومین نشست دوحه اشتراک می‌کند.

بر اساس گزارش رسانه‌های محلی،‌ واگذاری کرسی ملل متحد در افغانستان به طالبان، انصراف ملل متحد از تعیین نماینده ویژه برای افغانستان، مشورت با طالبان در مورد مسایل مطرح بحث نشست دوحه، حذف نمایندگان جامعه مدنی و سیاسی افغانستان در این نشست، حذف موضوع آموزش دختران و کار زنان در نشست و مطرح نشدن ایجاد حکومت فراگیر، شامل شروط طالبان برای حضور در این نشست است.

گروه

XS
SM
MD
LG