لینک های دسترسی

Breaking News

فایق: بدون پرداختن به مسایل اصلی، هرگونه گفتگو دربارۀ افغانستان نتایج ملموس ندارد


فایق در نشست شورای امنیت ملل متحد گفت که طالبان از مردم افغانستان نمایندگی نمی‌کند و نباید خواست افغان‌ها نادیده گرفته شود.
فایق در نشست شورای امنیت ملل متحد گفت که طالبان از مردم افغانستان نمایندگی نمی‌کند و نباید خواست افغان‌ها نادیده گرفته شود.

در آستانه سومین نشست دوحه، نصیراحمد فایق، سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد، بر توجه به موضوعات مهم در هر نشستی در مورد افغانستان تاکید کرده و گفته است که بدون درنظر گرفتن حقوق اساسی شهروندان افغانستان هرگونه نشستی نتایج ملموس به دنبال نخواهد داشت.

فایق روز جمعه ۲۱ جون (اول سرطان) در نشست شورای امنیت ملل متحد گفت که روند سیاسی و حقوق بشر از موضوعات اساسی در بحث‌های آجندای سومین نشست دوحه گنجانیده نشده و این ناامیدکننده است.

او همچنان از اینکه نمایندگان جامعه مدنی و زنان در این نشست دعوت نشده اند، ابراز تاسف کرد و گفت: "هرگونه گفتگو در مورد آینده مردم افغانستان بدون پرداختن به مسایل و نگرانی‌های اصلی به شمول مشروعیت ملی، حقوق اساسی اسلامی و بشری همه شهروندان [از جمله زنان، دختران و گروه‌های اقلیت] و تهدیدات امنیتی مانند افراط‌گرایی، تروریزم و مواد مخدر که به بن بست فعلی کمک کرده است، به نتایج ملموس نخواهد رسید."

به گفتۀ فایق، طالبان صرف یک "ذی‌نفع" داخلی است، نه نمایندۀ مردم افغانستان، از همین‌رو نباید خواست‌های مشروع مردم افغانستان به ویژه زنان و دختران نادیده گرفته شود و "رژیم آپارتاید جنسیتی" در این کشور عادی‌سازی شود.

او معتقد است که یک رویکرد بین‌المللی موثرتر و یک‌پارچه‌تر، مستلزم تمرکز مداوم و موازی بر مسایل روند سیاسی، بحران بشری و وضعیت حقوق بشر، به ویژه حق تحصیل و اشتغال زنان و دختران است.

فایق افزود: "ما بارها تاکید کرده ایم که تعامل بین‌المللی باید اصولی باشد و با اصول و اهداف منشور ملل متحد و اعلامیه جهانی حقوق بشر هم‌سو باشد."

سرپرست نمایندگی افغانستان در ملل متحد تاکید کرد که بر اساس تجارب گذشته، صلح و ثابت پایدار در افغانستان تامین نمی‌شود، مگر اینکه از فراگیری و نمایندگی متوازن همه جوانب همچون نمایندگان زنان، جامعه مدنی، جوانان، دپلوماتان و دیگر جنبش‌های دموکراتیک اطمینان حاصل شود.

او ابراز امیدواری کرد که سومین نشست ملل متحد با حضور نمایندگان کشور برای افغانستان، توصیه‌های گزارش ارزیابی مستقل را مورد توجه قرار دهد و بر ایجاد اجماع در بین تمام جوانب بین‌المللی و افغان متمرکز باشد.

به باور او، نشست دوحه برای طالبان و جامعه بین المللی فرصتی حیاتی است تا روی یک "برنامه عمل" با اهداف تعریف‌شده و تقویم زمانی مشخص در خصوص یک نقشۀ راه بحث کنند و به توافق برسند.

فایق تاکید کرد که رفاه و صلح در افغانستان تنها با ایجاد یک نظام مشروع، پاسخگو و فراگیر مبتنی بر حاکمیت قانون، عدالت و حمایت از بشر و آزادی‌های اساسی همه شهروندان افغان ممکن است.

در این حال، فرشته عباسی، پژوهشگر دیدبان حقوق بشر، در ایکس نگاشته است که پیام این نهاد برای سازمان ملل متحد در خصوص نشست سوم دوحه روشن است و آن اینکه ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر، در این نشست دعوت شود و اطمینان حاصل شود که حقوق بشر در دستور کار قرار دارد.

عباسی تاکید کرده است که زنان افغان نیز باید در سومین نشست دوحه شامل ساخته شوند و به صدای آنها گوش داده شود.

تیرانا حسن، مدیر اجرایی دیدبان حقوق بشر، نیز با توجه به نشست سوم دوحه گفته است: "به استثنای زنان، خطر مشروعیت بخشیدن به سو استفاده‌های طالبان و آسیب جبران‌ناپذیر به اعتبار سازمان ملل به عنوان مدافع حقوق زنان و مشارکت معنادار زنان را به همراه دارد."

رییس سازمان عفو بین‌الملل روز جمعه ۲۱ جون (اول سرطان) گفت که برگزاری این نشست بدون مشارکت نمایندگان زنان و جامعۀ مدنی افغنستان، فاقد اعتبار است.

آگنیس کالامار با نشر اعلامیه‌ای گفت که حقوق زنان و دختران افغان قابل مذاکره نیست و آنان باید نشست پیشرو حضور داشته باشند.

کالامار افزود که اگر در این نشست به بحران حقوق بشری در افغانستان پرداخته نشود و در آن مدافعان حقوق بشر، نمایندگان زنان و سایر اقشار جامعه به شمول نمایندگان جامعۀ مدنی حضور نداشته باشند، اعتبار این نشست از بین خواهد رفت.

ملل متحد گفته است که سومین نشست مشورتی نمایندگان ویژۀ کشورها در امور افغانستان، به میزبانی ملل متحد به تاریخ ۳۰ جون و اول جولای در دوحه، پایتخت قطر، برگزار خواهد شد.

به گفته یک مقام این سازمان، هدف نشست دوحه افزایش تعامل جامعه بین‌المللی با طالبان و به طور کل با افغانستان ''به شیوه منسجم‌تر، هماهنگ‌تر و ساختارمندتر'' است.

گروه

XS
SM
MD
LG