لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد، دعوت‌نشدن مدافعان حقوق بشر را در نشست دوحه تایید کرد


روزا اوتنبایووا گفته است که سومین نشست دوحه ممکن است فرصتی برای زنان افغان فراهم کند تا در نشست‌های آینده اشتراک کنند.
روزا اوتنبایووا گفته است که سومین نشست دوحه ممکن است فرصتی برای زنان افغان فراهم کند تا در نشست‌های آینده اشتراک کنند.

ملل متحد روز جمعه ۲۱ جون (اول سرطان) تایید کرد که نشست دو روزه نمایندگان ویژه شماری از کشورها در مورد افغانستان در دوحه، پایتخت قطر، در مورد نگرانی‌های جامعه مدنی افغانستان، زنان و مدافعان حقوق بشر بحث نخواهد کرد.

روزا اوتنبایووا، رییس هیت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) پس از سخنرانی در نشست شورای امنیت دربارۀ افغانستان در نیویارک، در یک کنفرانس خبری گفت که دیدار رو در روی جامعه جهانی با طالبان مهم است.

او تاکید کرد که این نشست ممکن است فرصتی برای زنان افغان فراهم کند تا در نشست‌های آینده اشتراک کنند.

او افزود: "این چیزی است که امروز ممکن است. این یک روند است. بیایید گفتگو را آغاز کنیم."

نشست دو روزه نمایندگان ویژه برخی کشورها برای افغانستان، به تاریخ ۳۰ جون در دوحه آغاز می‌شود. طالبان برای اولین بار پذیرفته اند که در سومین نشست "روند دوحه" حضور می‌یابند.

این مقام ارشد سازمان ملل متحد گفت که نمایندگان ویژه همه کشورها برای اولین بار با طالبان رو در رو ملاقات خواهند کرد و این نمایندگان به طالبان خواهند گفت: "ببینید، این گونه نمی‌شود، ما باید زنان را پشت میز داشته باشیم و همچنان به آنها دسترسی به کار را بدهیم".

در این حال، سازمان عفو بین‌الملل و نهادهای ناظر حقوق بشر از ملل متحد انتقاد کرده و گفته اند که در عوض برای پاسخگو قراردادن طالبان در قبال "جنایات" علیه زنان و دختران افغان، این گروه را در این نشست دعوت کرده است.

آگنیس کالامار، رییس سازمان عفو بین‌الملل با نشر اعلامیه گفته است که اگر در این نشست به بحران حقوق بشری در افغانستان پرداخته نشود و در آن مدافعان حقوق بشر، نمایندگان زنان و سایر اقشار جامعه به شمول نمایندگان جامعۀ مدنی حضور نداشته باشند، اعتبار این نشست از بین خواهد رفت.

اما رییس یوناما در پاسخ به این انتقادات گفت که ملل متحد، قبل از این نشست با نمایندگان جامعه مدنی در داخل و خارج افغانستان مشورت خواهد کرد و در روز دوم جولای نیز با نمایندگان ویژه گفتگو خواهد کرد.

اوتنبایووا افزود که در سومین نشست دوحه در مورد کمک به سکتور خصوصی در افغانستان، سکتور بانکی و مالی و بدیل معیشت برای دهقانان افغان که از ممنوعیت کشت خشخاش توسط طالبان آسیب دیده اند، بحث خواهد شد.

همچنان رییس یوناما گفت که طالبان از جامعه جهانی در سکتورهای امنیتی، زراعت و صحت درخواست کمک دارند و افزود که جامعه جهانی از طالبان می‌خواهد که در ازای این کمک، نظر خود را تغییر داده و دختران را اجازۀ رفتن به مکتب را بدهند.

اوتنبایووا گفت: "من نمی‌دانم طالبان با چه دلیلی به دختران اجازه نمی‌دهند به مکتب بروند. حتا یک کشور از ۵۷ کشور اسلامی در جهان وجود ندارد که دختران به مکتب نروند."

اما طالبان انتقاد از سیاست‌های خود را رد می‌کنند و تاکید دارند که این اقدامات مطابق با شریعت و فرهنگ افغانستان است.

هم‌زمان، تیرانا حسن، مدیر اجرایی دیدبان حقوق بشر سازمان ملل متحد، حضورنداشتن زنان افغان در نشست دوحه را "تکان‌دهنده" خوانده و در بیانیه‌ای گفته است که بدون مشارکت زنان خطر "مشروعیت بخشیدن به اقدامات بد طالبان" وجود دارد و می‌افزاید که چنین رویکردی به اعتبار سازمان ملل متحد نیز لطمه می‌زند.

گروه

XS
SM
MD
LG