لینک های دسترسی

Breaking News

روسای جمهور روسیه و چین در سمرقند ملاقات می‌کنند


یک مقام روسی می‌گوید که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه و شی جین‌پینگ، رییس جمهور چین هفتهٔ آینده در اوزبیکستان دیدار خواهند کرد.

آندری دنیسوف، سفیر روسیه در چین روز چهارشنبه هفتم سپتمبر (۱۶سنبله) به خبرنگاران گفت که این دو رهبر در نشست سران سازمان همکاری‌های شانگهای که به تاریخ ۱۵ و ۱۶ سپتمبر در شهر سمرقند اوزبیکستان برگزار می‌شود، ملاقات خواهند کرد.

خبرگزاری تاس روسیه به نقل از آقای دنیسوف نگاشته است: "در کمتر از ۱۰ روز دیگر ملاقات رهبران ما در نشست سازمان همکاری‌های شانگهای در سمرقند صورت خواهد گرفت. ما در حال آمادگی گرفتن برای آن استیم."

خبرگزاری‌های روسیه همچنین گفته اند که رییس جمهور چین پیش از اشتراک در نشست سازمان همکاری‌های شانگهای در اوزبکستان، از قزاقستان نیز دیدن خواهد کرد. اما این گزارش‌ها تاکنون تایید نشده اند.

این نخستین سفر شی در دو ونیم سال گذشته به خارج از چین می‌باشد.

پوتین و شی بار آخر در ماه فبروری سال روان قبل از تهاجم روسیه بر اوکراین در بیجینگ ملاقات کرده بودند. طی این دیدار دوکشور توافقنامه‌ای را امضا کردند که براساس آن روابط بین دوکشور "هیچ محدودیتی" نخواهد داشت.

چین در حالی که از تهاجم روسیه بر اوکراین حمایت تلویحی کرده، اما ظاهراً سعی کرده بی‌طرف جلوه کند و از عواقب احتمالی حمایت از اقتصاد روسیه جلوگیری کند.

مسکو و بیجینگ به‌طور فزاینده‌ای سیاست‌های خارجی خود را برای مقابله با نیروهای لبرال دموکرات در آسیا، اروپا و فراتر از آن هماهنگ کرده‌اند و برای حکومت استبدادی با مرزهای بسته و عدم توجه به آزادی بیان، حقوق اقلیت‌ها یا احزاب مخالف موضع گرفته‌اند.

اردوی روسیه در اوج تنش با غرب بر سر تهاجم نظامی بر اوکراین، هفتهٔ گذشته تمرینات نظامی گسترده‌ای را در شرق کشور با حضور نیروهای چینی براه انداخت، که نمایش دیگری از روابط نزدیک‌تر بین مسکو و بیجینگ بود.

اگرچه مسکو و بیجینگ در گذشته امکان ایجاد یک اتحاد نظامی را رد کرده بودند، اما اکنون پوتین گفته است که چنین چشم اندازی را نمی‌توان رد کرد.

پوتین همچنین گفته است که روسیه فناوری‌های نظامی بسیار حساس را با چین به اشتراک گذاشته است که توانایی دفاعی این کشور را به طور قابل ملاحظه تقویت کرده است.

XS
SM
MD
LG