لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش‌ها به ممنوعیت سفر ریچارد بنیت به افغانستان


سخنگوی طالبان دلیل ممنوعیت سفر بنیت به افغانستان را "تبلیغات" وی علیه حکومت این گروه بیان کرده است.
سخنگوی طالبان دلیل ممنوعیت سفر بنیت به افغانستان را "تبلیغات" وی علیه حکومت این گروه بیان کرده است.

تصمیم حکومت طالبان مبنی بر ممنوعیت سفر ریچارد بنیت، گزارشگر شورای حقوق بشر به افغانستان، واکنش‌های جدی داخلی و بین‌المللی را به دنبال داشته است.

ایلین پیرسن مسوول دیدبان حقوق بشر در جنوب آسیا گفته است که وضع ممنوعیت سفر ریچارد بنیت به افغانستان از سوی طالبان، با توجه به بی‌اعتنایی کامل این گروه به حقوق بشر تعجب‌آور نیست، اما باید عزم بین‌المللی را برای مستندسازی و پاسخگویی در مورد تخلفات حقوق بشری تقویت کند.

ایلین پیرسن در شبکۀ ایکس گفته است: "طالبان گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد را از ورود به افغانستان منع کرده اند، تصیمی شرم‌آور اما غیرقابل تعجب است."

سمیرا حمیدی، کمپاینر عفو بین‌الملل برای جنوب آسیا نیز در واکنش به این تصمیم طالبان گفته است که ملل متحد از طالبان در نشست سوم دوحه دعودت کرد، اما این گروه سفر گزارشگر ویژۀ این سازمان را به افغانستان ممنوع کردند.

او در شبکۀ اجتماعی ایکس نگاشته است: "شکست تلاش‌هایی مانند نشست دوحه که حقوق بشر را مستثنی می‌کند، نمی‌تواند بیش از این قابل مشاهده باشد."

او با قدردانی از کار ریچارد بنیت در افغانستان، خطاب به او گفته است که باید بدانید که این کار به طالبان ضربه می‌زند.

موسسۀ تحکیم رفاه زنان و اطفال افغانستان نیز با نشر اعلامیه‌ای گفته است که این تصمیم به عنوان تلاشی عمدی از سوی طالبان برای کتمان نقض مداوم حقوق بشر از نظارت جهانی تلقی می‌شود.

این موسسه تاکید کرده است که امتناع طالبان از اجازۀ سفر بنیت به افغانستان به منظور پنهان‌کردن "جنایاتی چون کشتارهای فراقانونی، سرکوب حقوق زنان و خاموش کردن مخالفان سیاسی" است.

مجمع مدافعان حقوق بشر نیز با نشر اعلامیه‌ای ممنوعیت سفر ریچارد بنیت به افغانستان را واکنش غیر مسوولانه حکومت طالبان خوانده و گفته است که این اقدام سبب تشویش عمیق همه مدافعان حقوق بشر و فعالان مدنی شده است.

در این اعلامیه آمده است: "نظر به دشواری وضعیت در افغانستان، گزارشگر ویژه به عنوان مهم‌ترین ماموریت برای نظارت از وضعیت حقوق بشری در افغانستان به حساب می‌آید. دولت‌ها مکلف هستند تا با گزارشگران ویژه سازمان ملل همکاری سازنده را فراهم سازند. بنابرین منع مسافرت بر گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر برخالف اصول قبول‌شده حقوق بین‌الملل تلقی می‌شود".

همچنان مجمع مدافعان حقوق بشر از شورای حقوق بشر ملل متحد خواستار گسترش ماموریت گزارشگر ویژه و فراهم‌کردن زمان و منابع بیشتر به او شده است تا بتواند کارش را با پشتکار بیشتر ادامه دهد.

ریچارد بنیت، گزارشگر ویژهٔ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور افغانستان گفته است که با وصف محدودیت طالبان بر سفر وی، به مستندسازی تخطی‌ها و بدرفتاری‌های حقوق بشری در افغانستان ادامه خواهد داد.

حکومت طالبان ضمن تایید خبر ممنوعیت سفر بنیت به افغانستان، دلیل این اقدام را "تبلیغات" وی علیه حکومت طالبان بیان کرد.

بنیت با نشر اعلامیه‌ای این اقدام طالبان را "گامی به عقب" خوانده و گفته است که این تصمیم، علامت نگران کننده در مورد تعامل طالبان با ملل متحد و جامعهٔ بین‌المللی در زمینهٔ حقوق بشر می‌فرستد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، گفته است که به حرف‌های بنیت بی باور بوده و به ادعای مجاهد "او [بنیت] مسایل جزیی را مطرح می‌کرد و از مبالغه برای تبلیغ استفاده می‌کرد."

بنیت گفته است که در تعامل با طالبان "شفافیت" داشته و ارزیابی حیاتی از وضعیت حقوق بشر در افغانستان را "به عنوان مسوولیت وظیفوی" ارایه کرده است. او از حکومت طالبان خواستار لغو این تصمیم شده و گفته است که برایش اجازهٔ سفر به افغانستان را بدهد.

گروه

XS
SM
MD
LG