لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان گزارشگر ویژهٔ حقوق بشر ملل متحد را از سفر به افغانستان منع کردند


ریچارد بنیت در ماه می ۲۰۲۲ از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به عنوان گزارشگر ویژه برای افغانستان تعیین شد.
ریچارد بنیت در ماه می ۲۰۲۲ از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به عنوان گزارشگر ویژه برای افغانستان تعیین شد.

حکومت طالبان از ممنوعیت سفر ریچارد بنیت، گزارشگر ویژهٔ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به افغانستان خبر داده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان ناوقت سه شنبه ۲۰ اگست (۳۰ اسد) در مصاحبه با رسانه آلمانی دویچه ویله، دلیل ممنوعیت سفر بنیت را "تبلیغات" وی علیه حکومت طالبان بیان کرد.

مجاهد گفته است: "او مسایل جزیی را مطرح می‌کرد و از مبالغه برای تبلیغ استفاده می‌کرد."

مجاهد تاکید کرده است که طالبان به سخنان ریچارد بنیت باور ندارند.

منابع دپلوماتیک به خبرگزاری فرانس‌ پرس گفته اند که ریچارد بنیت چند ماه پیش از تصمیم طالبان مطلع شده و به او گفته شده بود که از سفرش به افغانستان استقبال نخواهد شد.

به گفتۀ این منابع، چند ماه قبل از ممنوعیت سفر ریچارد بنت به افغانستان توسط طالبان، مقامات حکومت این گروه گفته بودند که طالبان با نظارت و گزارش‌دادن در مورد حقوق بشر مشکل ندارند، بلکه با شخص گزارشگر ویژه مشکل دارند.

استیفن دوجاریک، سخنگوی منشی عمومی سازمان ملل متحد در نیویارک، روز سه‌شنبه ۲۰ اگست (۳۰ اسد) ممنوعیت سفر ریچارد بنیت از سوی طالبان را تایید یا رد نکرد.

اما او گفت: "گزارشگران ویژه نقش مهمی در بهبود وضعیت حقوق بشر در سراسر جهان دارند و ما همکاری کامل با آنها را تشویق می‌کنیم."

ریچارد بنیت در ماه می ۲۰۲۲ از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به عنوان گزارشگر ویژه برای افغانستان تعیین شد. او در طول ماموریت خود چندین‌بار به افغانستان سفر کرد و از کابل و برخی شهرها و ولایت‌های دیگر دیدن کرد.

بنیت هم‌زمان با سه‌سالگی حاکمیت طالبان در افغانستان با شماری از کارشناسان شورای حقوق بشر در اعلامیه‌ای مشترک،‌ از جامعه جهانی خواستند تا روابط خود را با مقامات طالبان یا رژیم ناقض حقوق بشر آنان، به ویژه سیستم نهادینه‌‌شده تبعیض، جداسازی، بی‌احترامی به کرامت انسانی و طرد زنان و دختران، عادی نسازد.

این کارشناسان گفتند که در طول سه سال گذشته، مردم افغانستان، به ‌ویژه زنان و دختران، توسط رژیمی که فاقد مشروعیت و فراگیری است، سرکوب شده اند.

به گفتۀ آنان، طالبان هیچ‌گونه مخالفت را نمی‌پذیرند، همه اشکال مخالفت، جامعه مدنی و رسانه‌ها را سرکوب می‌کند و تا به امروز آشکارا نشان داده اند که به اصول عدالت، عدم تبعیض، برابری و حاکمیت قانون هیچ احترامی قایل نیستند.

کارشناسان ملل متحد تاکید کرده اند که وضعیت در افغانستان رو به وخامت است و اقدامات قوی‌تر و موثرتر بین‌المللی نیاز فوری به شمار می‌رود.

ریچارد بنیت همواره در گزارش‌های خود حکومت طالبان را به تبعیض جنسیتی متهم کرده است. بنیت و سایر کارشناسان شورای حقوق بشر در آخرین اعلامیۀ شان گفتند: "فشار عمدی طالبان بر زنان و دختران، گسترده و سیستماتیک است و به جرایم علیه بشریت از جمله آزار جنسیتی تبدیل شده است. وضعیت به اندازه‌ای وخیم است که به گفتۀ بسیاری از مردم افغانستان مناسب‌ترین عبارت برای توصیف آن آپارتاید جنسیتی است."

اما طالبان به شدت گزارش‌های ریچارد بنیت، گزارشگر شورای حقوق بشر ملل متحد را رد کرده و آن را به دور از واقعیت خوانده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG