لینک های دسترسی

Breaking News

آزادی مذهبی در افغانستان تحت حاکمیت طالبان محدود شده است – گزارش


کمیسیون ایالات متحده در امور آزادی بین‌المللی ادیان گفته است که طالبان اقلیت‌های مذهبی را از برگزاری مراسم مذهبی منع کرده اند.
کمیسیون ایالات متحده در امور آزادی بین‌المللی ادیان گفته است که طالبان اقلیت‌های مذهبی را از برگزاری مراسم مذهبی منع کرده اند.

کمیسیون ایالات متحده در امور آزادی بین‌المللی ادیان در تازه‌ترین گزارش خود گفته است که تحت حاکمیت طالبان، آزادی مذاهب در افغانستان به طور پیوسته و قابل توجهی کاهش یافته و محدود شده است.

در گزارش کمیسیون ایالات متحده در امور آزادی بین‌المللی ادیان آمده است که حاکمان افراطی طالبان دیگر علمای دینی را ساکت ساخته، اقلیت‌های مذهبی را از برگزاری مراسم مذهبی منع و تحرک آزادانه و تحصیل زنان و دختران افغان را محدود کرده اند.

در این گزارش آمده است که سلسله مجازات‌ بدنی و اعدام‌ها در افغانستان تحت حاکمیت طالبان از سر گرفته شده است که "اعدام، شلاق‌زدن، سنگسار، ضرب‌وشتم، تحقیر - مانند تراشیدن سر" در انظار عمومی شامل آن است.

طالبان هنوز در مورد گزارش این کمیسیون ایالات متحده اظهار نظر نکرده و به پرسش‌های صدای امریکا نیز در این باره پاسخ نداده اند.

ملا هبت‌الله آخندزاده رهبر طالبان در ماه جوزا در پیامی به مناسبت عید گفت: "با حاکمیت امارت اسلامی [حکومت طالبان] حقوق شرعی تمام اتباع تامین و محفوظ است. هیچ کسی بالای فرد دیگری ظلم و تجاوز نمی تواند، جلو ظلم گرفته می‌شود و از حق مظلوم پرسان می‌گردد. با فعالیت محاکم شرعی، شریعت مقدس تطبیق شده است، همچنان فریضه بزرگ امربالمعروف و نهی عن المنکر عملاً انجام می‌شود."

بر اساس گزارش، طالبان پس از حاکمیت دوباره در افغانستان در ماه اگست ۲۰۲۱ به شمول زنان ۶۰۰ نفر را در محضر عام شلاق زده اند که تازه‌ترین مورد چنین مجازات، شلاق‌زدن یک زن و یک مرد به اتهام روابط نامشروع در کابل بود.

سازمان ملل متحد خواستار پایان دادن به این مجازات‌ شده و آن را خلاف قوانین بین‌المللی خوانده است، اما طالبان می‌گویند که قوانین آنها بر اساس شریعت است.

کمیسیون ایالات متحده در امور آزادی بین المللی ادیان توصیه کرده است که ایالات متحده، افغانستان تحت حاکمیت طالبان را به عنوان "کشور قابل نگرانی ویژه" به رسمیت بشناسد.

این کمیسیون از حکومت امریکا نیز خواسته است تا تحریم‌ها را علیه مقامات طالبان که آزادی مذهبی را به شدت نقض کرده ‌اند، ادامه دهد.

این در حالی است که بر اساس گزارش‌ وزارت خارجه ایالات متحده، طالبان "جمعیت شیعه مذهبان را به حاشیه رانده اند تا آن‌ها را مجبور به ترک کشور کنند".

طبق یافته های این گزارش، طالبان تدریس فقه جعفری را در تمام مکاتب، به شمول مکاتب خصوصی، ممنوع کردند.

رهبران جامعه شیعه مذهب گفته اند که هیچ روحانی شیعه مذهب در شورای علمای ولایتی طالبان، شامل نیستند.

طالبان، صد ها ملا امام شیعه را تعویض کردند و مدارس دینی دارای نصاب "جهادی" را در ۱۰ ولایت با برنامه درسی مجزا از سایر مدارس گشودند.

گروه

XS
SM
MD
LG