لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش برای نجات سرنشینان زیردریایی تایتان؛ ذخیرهٔ اکسیجن کشتی رو به اتمام است


زیردریایی توریستی تایتان، مربوط شرکت اوشن گیت
زیردریایی توریستی تایتان، مربوط شرکت اوشن گیت

تلاش‌ها برای یافتن زیردریایی تایتان و نجات پنج سرنشین آن در حالی شدت گرفته است که آکسیجن ذخیره شده در این زیردریایی تا چند ساعت دیگر به اتمام خواهد رسید.

زیردریایی تایتان روز یکشنبه ۱۸ جون (۲۸ جوزا) پنج نفر را برای بازدید از بقایای کشتی تایتانیک به عمق چهارکیلومتری اقیانوس اطلس شمالی برد،‌ اما دو ساعت پس از حرکت، ارتباط آن با کشتی‌‌ای که از این سفر نظارت می‌کرد، قطع شد.

به گفته مسوولین گارد ساحلی ایالات متحده، زیردریایی تیتان که راس ساعت هشت صبح یکشنبه سفر خود را به کف اقیانوس آغاز کرد، قرار بود هفت ساعت بعد دوباره ظاهر شود.

در حال حاضر تجهیزات جدیدی برای پیداکردن این زیردریایی به کار گرفته شده است و مقام‌ها ضمن ابراز خوشبینی به خاطر افزایش امکانات جستجو و صداهای که از زیربحر دریافت کرده اند، هشدار می‌دهند که امکان زنده یافتن پنج سرنشین این زیردریایی بعید به نظر می‌رسد.‌

با توجه به ظرفیت ذخیرهٔ آکسیجن برای ۹۶ ساعت، امدادگران تخمین زدند که سرنشینان زیردریایی تایتان ممکن است در ساعات اولیه روز پنجشنبه با کمبود آکسیجن مواجه شوند.

در عین حال، نهاد های امداد رسانی چندملیتی - که شامل طیاره‌های نظامی ایالات متحده و کانادا، کشتی‌های گارد ساحلی و روبات‌های هدایت‌شونده از راه دور است - تلاش‌های خود را در ساحه‌ای متمرکز کرده اند که در آنجا صداهایی از زیر آب توسط دستگاه "سونار" کشف و تثبیت شده است.

یک کشتی تحقیقاتی فرانسوی مجهز به یک روبات بدون سرنشین که قادر به جستجو در عمق شش هزار متری زیر آب است، روز پنجشنبه به نزدیکی محلی رسید که کشتی تایتانیک در آن غرق شده است.

راب لارتر، پژوهشگر ارشد در نهاد نظارت بر قطب جنوب بریتانیا، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که فکر می‌کند روبات ویکتور ۶۰۰۰ " امید اصلی" برای نجات در زیر آب است.

همچنان یک کشتی دیگر کانادایی حامل کادر طبی و یک محفظه رفع فشار، اوایل روز پنجشنبه به سمت منطقه حرکت کرده است و رسانه‌های کانادایی گزارش دادند که انتظار نمی‌رود قبل از ظهر امروز به این منطقه برسد.

صداهای ثبت شده که منشای آن در زیر آب است، این امید را ایجاد کرده است که مسافران این زیردریایی کوچک توریستی هنوز زنده هستند، اگرچه کارشناسان نتوانسته اند منبع اصلی این صداها را تایید کنند.

جیمی فردریک از گارد ساحلی ایالات متحده در این مورد گفت: "در واقع ما نمی‌دانیم منشای این صداهای چی است، اما باید خوشبین و امیدوار باشیم. "

زیردریایی تایتان حامل هامیش هاردینگ میلیاردر بریتانیایی، شاهزاده داوود سرمایه دار پاکستانی و پسرش سلیمان که آنها نیز تابعیت بریتانیایی دارند، پل هانری نرگیوله، کاشف ۷۷ ساله فرانسوی و استاکتون راش، ۶۱ ساله، مدیر اجرایی اوشن‌گیت مالک و ارایه دهنده تور زیردریایی می باشد.

سرنشینان زیردریایی تایتان برای سفر هشت ساعته و دیدن بقایای کشتی تایتانیک هرکدام ۲۵۰ هزار دالر پرداخته بودند.

گفتنی است که کشتی تایتانیک که از مجلل ترین کشتی های مسافربری دوران خود بود، در سال ۱۹۱۲ در جریان سفر از بریتانیا به ایالات متحده با پارچۀ بزرگ یخ برخورد کرد و در اقیانوس اطلس شمالی غرق شد. در این حادثه بیش از ۱۵۰۰ نفر از مسافرین و خدمه جان باختند.

مخروبهٔ تایتانیک در سال ۱۹۸۵ در ۶۰۰ کیلومتری ساحل کانادا، حدود ۴۰۰۰ متر زیر سطح آب در بستر بحر پیدا شد و مورد توجه گردشگران و محققان قرار گرفت.

XS
SM
MD
LG