لینک های دسترسی

Breaking News

اوتنبایووا: دروازه‌های تعامل با طالبان نباید مسدود شود


روزا اوتنبایووا، نماینده ویژه منشی عمومی سازمان ملل متحد برای افغانستان در نشست امروزی ۲۶ سپتمبر (چهارم میزان) شورای امنیت ملل متحد در مورد افغانستان گفت که اختلاف نظر گسترده با طالبان هنوز هم پابرجا بوده و تعامل با این گروه مسیر مثبت را طی نمی‌کند.

رییس هیات معاونت ملل متحد برای افغانستان افزود که در جریان ملاقات با مقامات طالبان در مورد اختلاف نظر‌ها، به شمول حقوق زنان و دختران و نیاز بر تشکیل حکومت همه شمول، بحث کرده است.

او اضافه کرد: "من به گونهٔ گسترده در مورد آنچه نگرانم که می‌شود آن را فقدان مسیر مثبت در تعامل ما [با طالبان]عنوان کرد. اگر این کندی ادامه یابد، نه به نگرانی جامعهٔ بین المللی رسیدگی خواهد شد، نه از مقامات خود خواندهٔ (طالبان) و نه هم نیازمندی گستردهٔ مردم افغانستان."

اوتنبایووا علاوه کرد که استراتیژی تعامل یوناما به گونهٔ‌ چشمگیر به دلیل صدور بیش از ۵۰ فرمان طالبان به هدف حذف زنان از زندگی عامه و آموزش، تضعیف شده است "پالیسی‌هایی که زنان را محروم می‌سازد و برای جامعهٔ جهانی قابل پذیرش نیست".

با آنهم، این مقام ملل متحد گفت که یوناما بر ادامهٔ تعامل با طالبان و مذاکره با آنان، تاکید می‌کند.

او گفت که گفتمان با طالبان به معنی رسمیت نبوده و تعامل با آنان به معنی پذیرش پالیسی‌های این گروه نیست، بلکه تلاشی برای تغییر این پالیسی‌ها است.

اوتنبایووا خواستار یک استراتیژی دوباره ارزیابی شدهٔ تعامل با طالبان شده گفت که استراتیژی دوباره‌ارزیابی شدهٔ تعامل باید نخست از همه اذعان کند که طالبان مسوولیت رفاه افغان‌ها،‌ به ویژه زنان را بر عهده بگیرند و این استراتیژی باید در برگیرندهٔ میکانیزمی نیز باشد که به نگرانی‌های مقامات حاکم افغانستان پاسخ ارایه کند و همچنان مذاکرات بین الافغانی در آن شامل باشد.

او تاکید که دروازه‌های مذاکره با طالبان نباید مسدود شود.

کمبود کمک‌ها

رییس هیات معاونت ملل متحد برای افغانستان در نشست امروزی از کمبود بودجهٔ بشری برای افغانستان اظهار نگرانی کرد.

اوتنبایووا افزود: "از یک هفته به اینسو، طرح کمک‌های بشری برای افغانستان ۸۷۲ میلیون دالر به دست آورده است، تنها حدود ۲۸ در صد ۳.۲ میلیارد دالری که تقاضا شده بود."

او اضافه کرد که برنامه‌های متعددی به دلیل کمبود بودجه در حالی مسدود شده که زمستان در راه است و زندگی‌ها در افغانستان با خطر مواجه اند "به این معنی که در حال حاضر ۱۵.۲ میلیون افغان با عدم امنیت شدید غذایی مواجه بوده و ممکن در ماه‌های آینده به قحطی سوق داده شوند".

اوتنبایووا گفت که "امدادگران امروز در استنابول گردهم می ‌آیند و من از آنان تقاضا می‌کنم تا به درخواست بشری ما با سخاوتمندی تمام پاسخ ارایه کنند".

رییس یوناما همچنان از امدادگران تقاضا کرد تا تمویل نیازمندی‌های ابتدایی بشری را مطابق به چوکات کاری استراتیژیک ملل متحد برای افغانستان بررسی کنند.

در این حال، سیما بحوث، رییس اجرایی بخش زنان ملل متحد در این نشست گفت که از تسلط مجدد افغانستان توسط طالبان به اینسو، شورای امنیت ملل متحد قطعنامه‌های متعددی را صادر کرده و سرکوبی زنان و دختران افغان را تقبیح کرده است.

بحوث گفت که در افغانستان از هر پنج دختر بیش از چهار آن که باید مصروف آموزش می‌بودند، از رفتن به مکتب محروم اند و زنان از تصمیم گیری فاصله گرفته و محدودیت‌ها به زندگی اجتماعی آنان تاثیر گذاشت است.

او گفت: "تنها ۲۲ در صد زنان از ملاقات حد اقل یک بار در هفته با دیگر زنان در بیرون از حلقهٔ خانوادهٔ شان گزارش داده اند و اکثریت زنان از وخیم شدن روابط با سایر اعضای خانواده‌ها و جوامع شان گزارش داده اند. این امر صحت روانی زنان را به خطر انداخته و خطر خشونت بر اساس جنسیت را افزایش می‌دهد."

بحوث گفت که این محدودیت‌ها منتج به ازدواج‌ها و کار‌ کودکان می‌شود.

این مقام ملل متحد همچنان گفت که در حالی که سطح زنانی که مصروف کار اند کاهش یافته ۹۰ در صد زنان جوان از صحت روانی بد و بسیار بد گزارش داده اند و شماری از آنان افکار خودکشی دارند.

او افزود: آنان (زنان) به ما می‌گویند که زندانیانی اند که در تاریکی زندگی می‌کنند. در خانه‌های شان بدون امید و یا آینده، حبس شده اند.

بحوث گفت که زنان افغان خواستار گفتمان مستقیم با طالبان اند و ۴۶ در صد زنانی که با بخش زنان ملل متحد مشورت کرده اند گفته اند که به طالبان باید تحت هیچ شرایطی رسمیت داده نشود، اما ۵۰ در صد آنان به این باور اند که به طالبان در صورتی رسمیت داده شود که آنان نقض حقوق بشری مرتبط به آموزش زنان، حق کار و شمولیت در حکومت همه‌شمول، را پایان بخشند.

این مقام ملل متحد گفت که در آینده باید به زنان افغانستان گوش فرا داده شود، بر آنان سرمایه‌گذاری شود، از آنان حمایت صورت گیرد و در موضوعات سرنوشت ساز شامل ساخته شوند.

رابرت وود، نمایندهٔ ایالات متحده در این نشست از طالبان خواست تا محدودیت بر زنان و دختران را رفع کرده و به آنان اجازۀ دسترسی به آموزش را بدهند. او همچنان گفت که کار زنان در بخش توزیع کمک‌های بشری حیاتی است و لازمی است تا به آنان اجازهٔ کار در سازمان‌های غیر دولتی و ملل متحد داده شود.

این مقام امریکایی همچنان گفت که طالبان وضعیت را برای فعالیت شرکایی خیلی دشوار کرده که کمک‌های حیاتی را به مردم افغانستان فراهم می‌کنند. او افزود که هر گونه مداخله یا انحراف کمک‌های بشری غیرقابل پذیرش است.

نمایندهٔ امریکا علاوه کرد: "ایالات متحده به فراهم آوری معاونت‌ها به افراد نیازمند متعهد است. از اگست سال ۲۰۲۱ به اینسو، ایالات متحده حدود دو میلیارد دالر کمک‌های بشری، به شمول ۹۶۹ میلیون دالر به برنامهٔ جهانی غذا، [برای افغانستان] فراهم کرده است."

او گفت که شورای امنیت ملل متحد باید بر طالبان فشار وارد کند تا آنان با مردم افغانستان وارد مذاکره شوند.

نمایندهٔ چین در این نشست گفت که حکومت موقت در افغانستان در دو سال گذشته برای ثبات وضعیت، بهبودی اقتصاد و زندگانی در این کشور اقداماتی را روی دست گرفت که به گفتۀ وی این انکشافات مثبت باید پذیرفته و ترغیب شود.

با آنهم، این نمایندهٔ چین گفت که از طالبان می‌خواهد تا حکومت همه‌شمول ایجاد کرده و با میانه‌روی حکومتداری کند، از حقوق اقلیت‌ها و زنان و دختران حفاظت کند. او همچنین خواستار تداوم کمک‌های بشری برای افغان‌ها شد.

او از اینکه دارایی‌های منجمد شدۀ افغانستان در ایالات متحده تا کنون در دسترس مردم افغانستان قرار نگرفته است، از واشنگتن انتقاد کرد. او از امریکا خواست تا تمامی دارایی‌های افغانستان را فوراً بدون هر نوع قید و شرط برگرداند.

این مقام چینی همچنان خواستار تنظیم یا رفع سریع تعزیرات بر مقامات طالبان شد.

اما، نصیر احمد فایق، سرپرست نمایندگی افغانستان در ملل متحد گفت که در مدت دو سال گذشته، وضعیت افغانستان نه تنها بهبود نیافته بلکه وخیم نیز شده است. او گفت که بحران بشری و اقتصادی در این کشور عمیقتر شده و گرسنگی ۲۰ میلیون نفر را متاثر کرده است.

فایق گفت: "تحت حاکمیت طالبان، وضعیت اجتماعی به گونهٔ متداوم و چشمگیر پس‌رفت کرده است. حقوق و آزادی زنان و جوامع به حاشیه رانده شده به شدت محدود شده است."

سرپرست نمایندگی افغانستان در ملل متحد از جامعهٔ جهانی خواست تا برای جلوگیری از رنج بیشتر مردم افغانستان به سرعت و قاطعانه وارد عمل شود و بنیاد صلح واقعی و دایمی را در این کشور بگذارد.

گروه

XS
SM
MD
LG