لینک های دسترسی

Breaking News

گزارشگران بدون مرز: سرکوب خبرنگاران در جهان به شمول افغانستان ادامه دارد


سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید که فعالیت رسانه‌ای و کار خبرنگاری در سراسر جهان با وضعیت اضطراری مواجه است و خبرنگاران به طور مداوم تحت تهدید اند.

آنتوان برنارد، مسوول بخش حمایت و کمک این سازمان امروز سه شنبه ۲۶ سپتمبر (چهارم میزان) در فراخوانی گفته است که تهدیدهای مداوم فراراه آزادی اطلاعات و کسانی که آن را در سراسر جهان انعکاس می‌دهد، به اقدامات همه‌جانبه و کمک نیاز دارد.

برنارد به تداوم سرکوب خبرنگاران در ایران و افغانستان، اطلاعات نادرست روسیه و بازداشت‌های خودسرانهٔ روزنامه نگاران در سراسر جهان در این فراخوان اشاره کرده است.

او گفت: "خطرات سو استفاده از هوش مصنوعی، یا تقویت مشارکت‌های بین‌المللی برای حق اطلاعات همه موارد اضطراری اند که ما را ملزم به بسیج با انرژی بیشتر می‌کند".

همچنان برنارد سال روان میلادی را برای این سازمان پر سروصدا خوانده و به آزادی الیویه دوبوا، خبرنگاری که در مالی گروگان گرفته شده بود، افشای مرگ مارتینز زوگو، روزنامه‌نگاری در کامرون و بسیج بین‌المللی برای آزادی مرتضی بهبودی خبرنگار فرانسوی – افغانی‌الاصل که توسط طالبان بازداشت شده، اشاره کرده است.

مرتضی بهبودی به تاریخ ۱۵ جدی سال گذشته برای تهیه گزارش به کابل سفر کرد و ۴۸ ساعت بعد، هنگامی که قصد داشت اعتبارنامۀ مطبوعاتی خود را از وزارت خارجۀ حکومت طالبان دریافت کند، بازداشت شد و تا اکنون در بند طالبان به سر می‌برد.

مسوول بخش حمایت و کمک سازمان گزارشگران بدون مرز، خواستار دادخواهی و حمایت از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای شده است که برای دسترسی به اطلاعات موثق و مستقل هر روز جان شان را به خطر می‌اندازند.

بر اساس آمار سازمان گزارشگران بدون مرز از اول جنوری سال روان میلادی تا اکنون ۱۹ خبرنگار و یک کارمند رسانه‌ای در سراسر جهان جان باخته اند.

همچنان این سازمان گفته است که در حدود هشت ماه گذشته ۵۱۶ خبرنگار و ۲۲ کارمند رسانه در سراسر جهان زندانی شده اند.

چین با داشتن ۱۰۹ خبرنگار زندانی در صدر فهرست سازمان گزارشگران بدون مرز قرار دارد و پس از آن میانمار با ۸۰ خبرنگار زندانی در ردۀ دوم و سوریه با ۷۹ خبرنگار زندانی در جایگاه سوم قرار دارد.

ارزیابی این اداره از وضعیت رسانه‌ها در ۱۸۰ کشور جهان نشان می‌دهد که وضعیت آزادی بیان در ۳۱ کشور "بسیار جدی"، در ۴۲ کشور "بد"، در ۵۵ کشور "پرچالش" و در ۵۲ کشور "خوب" یا "رضایت‌بخش" است.

بر اساس این ارزیابی، ناروی در رتبه اول و کوریای شمالی در رده آخر است، اما افغانستان در این فهرست در جایگاه ۱۵۲ قرار دارد.

گروه

XS
SM
MD
LG